لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

آژانس مهاجرت: بیش از ۶۳ هزار نفر طی یک دهه در جریان مهاجرت کشته یا ناپدید شده‌اند


آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد اعلام کرد در یک دهه اخیر دست‌کم ۶۳ هزار و ۲۸۵ نفر در جریان فرار از کشور خود و تلاش برای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شده‌اند.

بیشترین میزان تلفات، ناشی از غرق شدن در دریاها بوده و حدود ۶۰ درصد از مرگ و میرهای ثبت شده، از میان مهاجرانی بوده که در دریاها جان خود را از دست دادند.

گزارش این آژانس حاکی است ۲۸ هزار و ۸۵۴ نفر در این یک دهه ناپدید شده‌اند؛ چه در آب‌های دریای مدیترانه، یا هنگام عبور از مسیرهایی در قاره‌های آفریقا و آسیا به سوی غرب.

بیش از یک سوم از موارد شناسایی شده افرادی بوده‌اند که از جنگ و درگیری‌های افغانستان، میانمار، سوریه و اتیوپی در حال گریز و رساندن خود به جای دیگری در جهان بودند.

آژانس مهاجرت سازمان ملل شمار تلفات و ناپدیدشدگان را از یک دهه پیش ثبت می‌کند؛ از زمانی که مرگ بیش از ۶۰۰ مهاجر و پناهجو در دو کشتی غرق شده در دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل لیبی دنیا را شوکه کرد.

مهاجران و پناهجویانی که عمدتاً در نتیجه جنگ در سرزمین مادری خود، یا آزار و تعقیب و یا فقر فرار از راه‌های پرخطر به سوی کشورهای غربی را در پیش می‌گیرند و کشته یا ناپدید می‌شوند، در فهرست آژانس مهاجرت سازمان ملل قرار می‌گیرند.

به نوشته واشینگتن پست، دولت‌های جهان بارها متعهد شده‌اند که جان مهاجران را نجات داده و با قاچاقچیان انسان مبارزه کنند، اما بسیاری از کشورها عملاً مرزهای خود را بسته‌تر کرده‌اند.

این آژانس سال میلادی گذشته را مرگبارترین سال برای مهاجران توصیف کرد.

۸ هزار و ۵۴۱ انسان در سال ۲۰۲۳ جان باختند که بخشی از آن نیز به دلیل بالاتر رفتن شمار مهاجران غرق شده در دریای مدیترانه بود.

کشتی‌ها و قایق‌های بسیاری که در سال میلادی گذشته مهاجران آفریقایی را به امید رساندن به اروپا سوار کرده‌ بودند، در سواحل نزدیک به تونس در شمال آفریقا غرق شدند که این ماجراها منجر به مرگ دست‌کم ۷۲۹ نفر شد.

به طور اصولی بیشترین تلفات در دریای مدیترانه در نزدیکی سواحل لیبی در شمال آفریقا ثبت شده است.

خورخه گالیندو، سخنگوی مؤسسه داده‌های جهانی به آسوشیتدپرس گفته تلفات اعلام شده تنها بخشی از کشته‌ها در میان مهاجران و پناهجویان در حال گریز در سراسر جهان است، چرا که دستیابی به اطلاعات دقیق و تأیید آن، از جمله در مورد پناهجویانی که از سواحل غربی آفریقا در صدد رساندن خود به جزایر قناری اسپانیا به امید رفتن به جای دیگری در اروپا هستند، بسیاردشوار است.

این مؤسسه معتقد است که بیش از دو سوم از قربانیان ناشناس باقی می‌مانند و شمار نامعلوم دیگری از مرگ و میر پناهجویان در بیابان آفریقایی منطقه «صحرا» گزارش نشده است.

پاپ فرانیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، خواهان برنامه‌ریزی‌هایی فراتر از اروپا در قبال مهاجران شده تا دریای مدیترانه بیش از این گوری برای پناهجویان نباشد.

در بحبوحه ادامه گریز مردم از کشورهای آفریقایی و آسیایی به سوی اروپا، دولت‌های ایتالیا، مجارستان و بریتانیا به صراحت گفته‌اند مهار مهاجرت در اولویت اصلی برنامه‌های آن‌ها قرار دارد.

در فرانسه نیز احزاب راست افراطی به دلیل مخالفت با افزایش مهاجران در این کشور، بر محبوبیت خود افزوده‌اند.

به نوشته رویترز، باتوجه به تقویت بیشتر احزاب ضد مهاجرت در کشورهای اروپایی، دولت‌های قاره سبز تلاش کرده‌اند با اعطای کمک مالی به کشورهایی در حاشیه دریای مدیترانه، مانند تونس و مصر، مهاجرت به کشورهای خود را مهار کنند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا سه هفته پیش در سفر به منطقه، متعهد شد که اتحادیه اروپا یک بسته مالی ۷.۴ میلیارد یورویی به مصر اعطا کند.

خانم ملونی این کمک‌ها را «بهترین راهکار» برای غلبه بر چالش‌های ناشی از مهاجرت در خود کشورهایی که مردم و عمدتاً مردان جوان آن به امید رسیدن به اروپا می‌گریزند، نامید.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و واشینگتن پست؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG