لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

بیش از «۹۰۰ پناهجو» طی شش ماه گذشته در آب‌های تونس جان باخته‌اند


به‌گفته وزارت کشور تونس، هویت ۶۰۸ نفر از «مهاجران غیرقانونی» هنوز قابل شناسایی نیست
به‌گفته وزارت کشور تونس، هویت ۶۰۸ نفر از «مهاجران غیرقانونی» هنوز قابل شناسایی نیست

دولت تونس روز پنجشنبه پنجم مرداد اعلام کرد که در شش ماه گذشته، بیش از ۹۰۰ پناهجو که در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه به منظور عزیمت به اروپا بودند، در آب‌های این کشور جان‌ باختند.

به‌گفته وزارت کشور تونس، هویت ۶۰۸ نفر از این «مهاجران غیرقانونی» هنوز قابل شناسایی نیست.

این گزارش می‌افزاید که ۲۶ تن از این مهاجران اهل تونس بوده‌اند. ۲۶۷ جان‌باخته دیگر، اکثراً از اهالی کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا هستند.

به گفته سازمان جهانی مهاجرت، دریای مدیترانه که شمال آفریقا را به ایتالیا وصل می‌کند، خطرناک‌ترین مسیر مهاجرت در جهان به شمار می‌رود. این سازمان می‌گوید که از سال ۱۳۹۲ تاکنون، بیش از ۲۰ هزار مهاجر در این مسیر غرق شده‌اند.

بخش‌هایی از سواحل تونس تنها ۱۵۰ کیلومتر با جزیرهٔ لامپدوزا در کشور ایتالیا فاصله دارد.

این سبب شده است تا شماری از ساکنان جنوب صحرای آفریقا، از جمله شهروندان گینه، سودان، سومالی، چاد، نیجریه، مالی، کنگو، روآندا، سنگال و نیجر که از «گرسنگی و فقر»، «عواقب تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین» و یا از «جنگ‌های داخلی» رنج می‌‌برند، تلاش کنند تا خود را از طریق تونس به اروپا برسانند و در جست‌وجوی یک زندگی بهتر باشند.

ایتالیا می‌گوید که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر از دریای مدیترانه عبور کرده و به سواحل این کشور رسیده‌اند، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال، ۳۳ هزار نفر بود.

در این میان، شماری از شهروندان آسیایی نیز که سعی می‌کنند از مسیر آفریقا خود را به اروپا برسانند، در دریای مدیترانه غرق می‌شوند.

در تازه‌ترین مورد، یک کشتی حامل حدود ۷۰۰ مسافر که به‌صورت غیرقانونی از لیبی به راه افتاده بود، در سواحل یونان واژگون شد که تنها ۱۰۴ مسافر آن توانستند توسط نیروهای گارد محلی نجات پیدا کنند.

در پی این سانحه، ۸۲ جسد پیدا شد و بقیه سرنشینان ناپدید شدند. مقامات پاکستان تأیید کردند که حدود ۳۰۰ شهروند این کشور، در این رویداد جان باخته‌اند.

علاوه بر «خطر مرگ» در سفرهای دریایی مدیترانه‌، یکی دیگر از خطراتی که مهاجران غیرقانونی کشورهای جنوب صحرای آفریقا را تهدید می‌کند، بازگردانده‌شدن به بیابان‌های حوالی تونس است.

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، که از تابستان ۱۴۰۰ در قدرت است، علیه مهاجرانی که از تونس به‌عنوان «گذرگاه موقت» استفاده می‌کنند وارد عمل شده است.

بر پایه گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، مقامات تونس تیرماه امسال با اخراج صدها مهاجر، آن‌ها را به یک منطقه بیابانی در مرز لیبی فرستادند.

این گزارش می‌افزاید که در مجموع حدودا ۱۲۰۰ شهروند کشورهای جنوب آفریقا، از تونس به مرزهای لیبی و الجزایر رانده شدند. صدها تن از آن‌ها در حالی‌که از «گرمای سوزان روز و سرمای سخت شبانه» رنج می‌برند، چیزی برای خوردن و نوشیدن ندارند.

مرزبانان لیبیایی در روزهای گذشته از کشف جسد پنج تن از این مهاجران خبر دادند.

اتحادیه اروپا تیرماه امسال با هدف کنترل موج مهاجرت دریایی از آفریقا، یک توافق‌نامه راهبردی با تونس امضا کرد.

بر پایه این توافق، اتحادیه اروپا ۱۰۵ میلیون یورو برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، به تونس پرداخت می‌کند. ۱۵ میلیون یورو از این مبلغ برای تامین مالی «بازگشت داوطلبانه مهاجران به کشورهای مبدا در جنوب صحرای آفریقا» اختصاص یافته است.

سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه با اشاره به شرایط وخیم پناهجویان رانده‌شده در مرزهای تونس، اعلام کرد که باید بی‌درنگ راه حلی برای حل این مسئله پیدا شود.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری فرانسه، نشریه لوپوئن، تلویزیون فرانس۲۴، رادیو بین‌المللی فرانسه/ش.ع/ک.ر
XS
SM
MD
LG