لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

اعتراض به صدور حکم شلاق برای رئیس شورای شهر یزد


رئیس شورای عالی استان‌ها از صدور حکم شلاق برای رئیس شورای اسلامی شهر یزد انتقاد کرد و علت آن را «پایمردی» وی در دفاع از حقوق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا، اعلام کرد.

آقای نیکنام که از سال ۹۲ به مدت چهار سال عضو شورای شهر یزد بود در انتخابات سال ۹۶ بار دیگر به عضویت این شورا انتخاب شد، اما عضویتش با شکایت یک نامزد اصول‌گرا که خود رأی لازم را برای راهیابی به شورا به دست نیاورده بود، با «حکم دیوان عدالت اداری و به دلیل غیرمسلمان بودن» معلق شد.

تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر تنها به دلیل مذهبی، با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران روبه‌رو شد و اختلاف مجلس و شورای نگهبان در مورد نیکنام سرانجام به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و با رای مثبت این مجمع، وی به شورای شهر یزد بازگشت.

شاکی غلامعلی سفید که در ماجرای نیکنام، به صراحت از حق وی برای بازگشت به شورا دفاع کرده بود، علی‌اصغر باقری، همان رقیب شکست‌خورده سپنتا نیکنام است.

آقای باقری همشهری و همرزم محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در سال ۵۹ در جبهه سوسنگرد بود و طی سال‌های گذشته به نوشتن برگه‌هایی به نام «جمعه‌نامه» و توزیع آن در نماز جمعه یزد معروف بوده است.

آقای سفید در گفت‌و‌گو با وب‌سایت جماران گفته که با شکایت باقری و به اتهام «توهین، نشر اکاذیب و افترا» به ۳۷ ضربه شلاق و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

حکم وی به دلیل «کبر سن» به مدت یک سال تعلیقی است، اما او گفته که ترجیح می‌دهد حکمش اجرا شود، از آن رو که هم سال آینده کبر سن او بیشتر می‌شود و هم «قرار نیست دهان» خود را ببندد.

غلامعلی سفید در یک سخنرانی، باقری را فردی «افراطی» نامیده بود و وی نیز با شکایت از رئیس شورای شهر یزد، گفته که او با این عبارت، به این نامزد شکست‌خورده «توهین» کرده است.

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به صدور حکم شلاق برای رئیس شورای شهر یزد گفت: «فکر می‌کنم علت این محدودیت به سبب پایمردی ایشان در دفاع از حقوق آقای سپنتا نیکنام باشد.»

آقای الویری اضافه کرده که سفید «چیزی جز حق نگفته است» و برخوردهای «سلبی» با اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم، «موجب محدودیت در وظایف شورایی می‌شود».

وی از قوه قضائیه نیز خواست تا «ضمن جلوگیری از برخورد‌های دوگانه در مراجع قضایی، زمینه حفظ آزادگی اعضای شورا را فراهم کند».

پیش از این آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، لغو عضویت سپنتا نیک‌نام را «قطعی و غیرقابل برگشت» اعلام کرده و گفته بود که انتخاب اقلیت مذهبی در شهر یزد «خلاف شرع» بوده است.

جمعیت زرتشتی‌های یزد بنا بر برخی آمار (غیررسمی) حدود پنج هزار نفر برآورد شده و همه آنها نیز واجد شرایط رای دادن نیستند.

محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، در واکنش به وضعیت سپنتا نیکنام و ممانعت از حضور وی در شورای شهر یزد گفته بود که ایران از نظر دموکراسی، عدالت و آزادی بیان و اندیشه «صد سال به عقب بازگشته است».

منابع: خبرگزاری صداوسیما، جماران، خبرآنلاین و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG