لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

روحانی: مستاجران تهرانی وام ۵۰ میلیونی ودیعه اجاره می‌گیرند


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که مستاجران در تهران ۵۰ میلیون تومان وام ودیعه اجاره می‌گیرند.

حسن روحانی روز چهارشنبه اول مرداد در نشست هیات دولت گفت: این وام هم شامل افرادی می‌شود که دارای حقوق ثابت هستند و هم برای خانواده‌هایی که تحت حمایت‌های دولتی قرار دارند.

به گفته او، این مبلغ در دیگر شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، وام ودیعه اجاره با سود و بهره ۱۳ درصد به مستاجران داده می‌شود و پس از پایان دوران مستاجری خانه، اصل پول به بانک بازگردانده می‌شود.

پیش از این معاون وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرده بود که از محل منابع ۷۵ هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شده است، به مستاجران نیازمند وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

بنا به گفته محمود محمودزاده، این وام قطعاً بلاعوض نیست و کسانی که تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند هم سود و هم اصل این رقم را بازمی‌گردانند اما در تسهیلات ودیعه مسکن، مستأجران فقط سود این تسهیلات را به بانک بازپس می‌دهند.

در پی انتقادات از اوج‌گیری قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور، رئیس‌جمهوری ایران هشتم تیرماه اعلام کرد دولت مقرر کرده است که اجاره‌بها در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن و افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها در ایران طی ماه‌های گذشته موجب نارضایتی جدی مستاجران شده است، به‌ویژه این‌که اخیراً معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بر اساس آمار سال ۹۵، در شهر تهران ۴۳.۶ درصد از افراد مستأجر هستند.

به تازگی گزارش‌هایی از افزایش درخواست‌ برای هم‌خانگی دو خانواده در یک واحد منزل، کانکس‌نشینی، اجاره پشت بام خانه‌ها برای شب‌خوابی و فروش طلا و خودرو مستأجران برای پرداخت رهن منزل و حتی «کوچ اجاره‌نشین‌ها به حاشیه قبرستان‌ها» منتشر شده بود.

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که وام ودیعه مسکن در شرایط «سخت کرونایی»، کمک خوبی برای افراد تحت فشار است.

با تشدید تحریم‌ها و رکود اقتصادی ایران به‌دلیل شیوع کرونا، بسیاری از شهروندان ایران تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گرفته‌اند.

منابع: ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG