لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

سازمان‌های «جمهوری‌خواه» بیانیه میرحسین موسوی را «گامی به جلو در راستای گذار» دانستند


میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز در حصر به سر می‌برد.
میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز در حصر به سر می‌برد.

تعدادی از سازمان ها و احزاب «جمهوری‌خواه سکولار دموکرات» خارج از ایران در بیانیه مشترکی در روز جمعه ۲۱ بهمن بیانیه اخیر میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، را گامی به جلو در راستای« گذار از جمهوری اسلامی» دانسته‌اند.

بیانیه اخیر میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در روزهای اخیر واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است. در حالی که برخی از جریان‌های سیاسی از این بیانیه حمایت کرده‌اند، برخی دیگر نیز آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

میرحسین موسوی که در ۱۳ سال گذشته در حصر بوده است در بیانیه خود با تاکید بر اینکه «نجات ایران» به «تحول بنیادین» نیاز دارد، خواستار «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم» درباره ضرورت تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان در «انتخاباتی آزاد و منصفانه» و «استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون» شده است.

هیئت‌های اجرایی ـ سیاسی گروه‌های «اتحاد جمهوری خواهان ایران» ، «حزب چپ ایران (فدائیان خلق)»، «جبهه ملی ایران- اروپا»، «سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور » و «همبستگی جمهوری خواهان ایران» در بیانیه مشترک خود می گویند: میرحسین موسوی «با این بیانیه گام بلند به جلو برداشته و با جنبش زن، زندگی، آزادی و نیروهای اپوزیسیون که نجات کشور را در گذار از جمهوری اسلامی می دانند، همراه شده است.»

آنها اضافه کردند: میرحسین موسوی «با توجه به اثرگذاری در میان حامیان جنبش سبز، بدنه حکومت، نیروهای نظامی و طیف اصلاح طلبان، می‌تواند گفتمان گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی را در بین آن‌ها تقویت کرده و به محوری برای گردآمدن آن‌ها تبدیل شود. این امر به نیرومندتر شدن جنبش انقلابی منجر خواهد شد.»

این گروه‌های «جمهوری‌خواه سکولار» خارج از ایران تصریح کرده‌اند:«بیانیه موسوی را گامی مثبت در تقویت جنبش انقلابی و همراهی نیروهای دموکراسی خواه در داخل و خارج از کشور جهت گذار از جمهوری اسلامی و نجات کشور از حکومت ویرانگر جمهوری اسلامی می‌دانیم.»

آنها در بیانیه خود همچنین مسکوت ماندن برخی از مرز بندی‌ها در خصوص حقوق زنان و جدایی دین از سیاست در بیانیه اخیر میرحسین موسوی را مورد پرسش قرار داده‌اند.

این گروه‌ها نوشته‌اند:«در بیانیه بر استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون و مطابق باموازین حقوق انسانی و برخاسته از اراده مردم تاکید شده است. ولی در آن جدائی دین و دولت که جزو جدایی ناپذیر جنبش زن، زندگی، آزادی است، و نیز پای بندی به منشور جهانی حقوق بشر که امر ضرور و مبرم امروز است، مسکوت مانده است.»

در حالی این گروه‌ها از بیانیه نخست وزیر سابق ایران استقبال کرده‌اند، قوه قضاییه جمهوری اسلامی میرحسین موسوی را به «هدایت‌ شدن» توسط سازمان مجاهدین خلق متهم کرده است.

تعدادی از زندانیان سیاسی از این بیانیه حمایت کرده‌اند. مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران نیز از بیانیه آقای موسوی قدردانی کرد.

XS
SM
MD
LG