لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

توزیع میلیونی واکسن کرونا در هفتاد کلینیک پایتخت روسیه آغاز شد


ستاد مقابله با کرونای مسکو می‌گوید که توزیع واکسن ضدکرونای «اسپوتنیک‌وی» از روز شنبه ۱۵ آذر برای استفاده گروه‌های در معرض خطر در هفتاد کلینیک پایتخت روسیه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این واکسن که تولید مشترک مرکز پژوهشی «گامالیا» و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آر.دی.آی.اف) است، در مرحله نخست در دسترس پزشکان و دیگر کارکنان کادر درمان، معلم‌ها و مددکاران اجتماعی قرار خواهد گرفت که با بیشترین خطر ابتلا به کووید ۱۹ روبه‌رو هستند.

در پیامکی که دولت روسیه به شهروندان واجد شرایط ارسال کرده است، بر تزریق «رایگان» واکسن کرونا تاکید شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فرمان اجرای طرح ملی واکسیناسیون داوطلبانه را صادر کرده است. به گفته رئیس جمهوری روسیه، طی چند روز آینده دو میلیون دوز واکسن کرونا در این کشور تولید خواهد شد.

رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد، انتظار می‌رود نزدیک به دو میلیون نفر از شهروندان روسیه در ماه جاری (دسامبر) واکسن کرونا را دریافت کنند.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، روز جمعه در وب‌سایت شخصی خود نوشت: «در پنج ساعت نخست توزیع واکسن، پنج هزار نفر ثبت نام کردند، از جمله معلم‌ها، پزشکان، مددکاران اجتماعی، افرادی که امروز بیش از همه سلامتی و جان‌شان را به خطر انداخته‌اند.»

طی روزهای گذشته، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، در جریان ارائه و معرفی واکسن اسپوتنیک‌وی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که تاکنون بیش از صد هزار نفر از میان افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند.

از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، مسکو با جمعیتی در حدود ۱۳ میلیون، کانون شیوع ویروس جدید کرونا در روسیه قلمداد می‌شود. فقط در روز جمعه نزدیک به هفت هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ در پایتخت روسیه گزارش شده است.

تزریق واکسن تنها برای افراد تا سن شصت سالگی مجاز اعلام شده است. افرادی با شرایط ویژه مانند زنان باردار و آن‌هایی که در دو هفته گذشته درگیر بیماری‌های تنفسی بوده‌اند مجاز به تزریق واکسن کرونا نیستند.

اوایل آذر ماه، تولیدکنندگان این واکسن روسی اعلام کردند که نتایج آزمایش نهایی نشان می‌دهد این واکسن تا «۹۵ درصد» بدن انسان را در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمن می‌کند و قرار است دو نوبت تزریق این واکسن با هزینه کمتر از ۲۰ دلار در بازارهای بین‌المللی انجام شود.

این در حالی است که دانشمندان و محققان نسبت به روند انجام آزمایش‌های بالینی توسط روسیه و اقدام به واکسیناسیون گسترده پیش از دستیابی به نتایج نهایی در مورد اثربخشی اسپوتنیک‌وی، ابراز نگرانی و تردید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG