لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

ادامه اعتراضات در مسکو؛ ده‌ها هزار نفر به خیابان آمدند


در چهارمین تجمع خیابانی معترضان در روسیه در هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار تن روز شنبه ۱۹ مرداد با حضور در خیابان‌های مسکو و در زیر باران به محدودیت‌های تازه در انتخابات شهرداری‌ها اعتراض کردند؛ بنابر گزارش‌ها، پلیس اقدام به بازداشت شماری از معترضان کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، پلیس ضدشورش با وجود حضور سنگین در خیابان‌ها عمدتا دخالتی آشکار در روند تظاهرات نداشت اما در ساعات پایانی و در میدان مرکزی شهر، بازداشت شماری از معترضان را آغاز کرده است.

هنوز گزارشی از تعداد بازداشت‌شدگان منتشر نشده و خبرگزاری فرانسه تنها گزارش داده است که پلیس در نخستین برخوردها «چند ده نفر را بازداشت کرد».

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سر دادند و از جمله او را «دزد» خواندند. برخی شعارها نیز دولت آقای پوتین را «چکیست» خطاب می‌کرد که اشاره به «چکا» سازمان امنیتی بدنام اتحاد جماهیر شوروی دارد.

نهادهای مستقل حقوق بشری شمار تظاهرکنندگان را تا نیم‌روز شنبه نزدیک به ۵۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند اما پلیس مسکو تعداد معترضان را ۲۰ هزار نفر ذکر کرده است.

پیش از آغاز تظاهرات، لیوبوف سوبول، از چهره‌های شاخص معترضان، با انتشار ویدئویی در توئیتر اعلام کرد که همچون هفته گذشته، این بار نیز بازداشت شده است.

خانم سوبول در ویدئویش می‌گوید که افراد نقابدار مسلح وارد یکی از ستادهای انتخاباتی او شده‌اند. او یکی از چندین داوطلب نامزدی در انتخابات شهرداری‌ها بود که به او اجازه نام‌نویسی داده نشد.

مقام‌های روسیه می‌گویند چهره‌های رد صلاحیت‌شده نتوانسته‌اند امضای کافی برای کاندیداتوری کسب کنند؛ اما رهبران اپوزیسیون این ادعا را رد می‌کنند.

در جریان دو تظاهرات قبلی که در روزهای پنجم و دوازدهم مرداد در مسکو برگزار شد پلیس بیش از ۲۳۰۰ تن را بازداشت کرده بود.

شماری از کشورها و همچنین گروه‌های مدافع حقوق بشر بشدت از برخورد پلیس مسکو با تظاهرکنندگان و بازداشت شدن منتقدان در روسیه انتقاد کردند.

با وجود این، مقام‌های روسیه با سختگیری بیشتری نسبت به ردصلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات اقدام کردند و به روند بازداشت مخالفان شدت بخشیدند.

از بین بازداشت‌شدگان قبلی، ۱۱ نفر با اتهام ایجاد اغتشاشات گسترده مواجهند که می‌تواند به صدور احکام زندان طولانی‌مدت علیه آنها منجر شود. معترضان در تجمع روز شنبه از جمله خواستار آزادی این ۱۱ نفر شدند.

پلیس مسکو دلیل برخورد با دو تظاهرات قبلی را «غیرقانونی» و «بدون مجوز» بودن آنها دانسته بود. با این حال تظاهرات روز شنبه با کسب مجوز از مقامات مربوطه برگزار شد اما وزارت خارجه روسیه عوامل خارجی، از جمله سفارت آمریکا در مسکو و یک شبکه تلویزیونی آلمانی، را به تحریک و حمایت از معترضان متهم کرد.

انتخابات شورای شهر مسکو قرار است ماه آینده برگزار شود. این شورا ۴۵ عضو دارد و هر دوره آن پنج ساله است.

بودجه ۴۳ میلیارد دلاری شهرداری مسکو در اختیار این شورا است.

شورای شهر مسکو در حال حاضر در کنترل حزب «روسیه متحد» است که از احزاب طرفدار دولت ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گزارش رادیو اروپای آزاد؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG