لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

روسیه مدعی تسلیم شدن حدود هزار نظامی اوکراینی در آزوف‌استال شد؛ سکوت اوکراین


نظامیان اوکراینی سوار بر اتوبوس در حال عزیمت از کارخانه فولاد آزوف‌استال
نظامیان اوکراینی سوار بر اتوبوس در حال عزیمت از کارخانه فولاد آزوف‌استال

روسیه روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت مدعی شد حدود هزار تن از نظامیان اوکراینی که هفته‌ها در کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل سنگر گرفته بودند، تسلیم شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است ۹۵۹ نظامی اوکراینی که ده‌ها مجروح نیز در میان آن‌ها هستند، به مناطق تحت کنترل روسیه و نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین منتقل شده‌اند.

مقام‌های اوکراینی هنوز این آمار را تایید نکرده‌ و سکوت پیشه کرده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گفته بود که تلاش برای آزادی این جنگجویان ادامه دارد و کی‌یف امیدوار است که افراد تخلیه شده از ماریوپل را با اسرای جنگی روسیه مبادله کند.

برخی از قانونگذاران روسیه به شدت با چنین مبادله‌ای مخالفت کرده‌اند.

در این میان، دنیس پوشیلین رهبر جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین گفته است هنوز فرماندهان اصلی نظامیان ماریوپل در زیر تونل‌های تاسیسات آزوف‌استال در ماریوپل حضور دارند و مقاومت می‌کنند.

اولکساندر موتوزاینیک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته است این کشور تمام تلاش خود را برای نجات نظامیان در ماریوپل انجام می‌دهد: «فعلا باید منتظر ماند. اولویت دولت، نجات جان قهرمانان‌مان است و عمومی کردن اطلاعات روند نجات آن‌ها را به خطر می‌اندازد».

اوکراین روز سه‌شنبه تسلیم شدن ۲۵۰ نظامی خود را تایید کرد اما اعلام نکرد که چه تعداد نظامی دیگر هنوز در تاسیسات آزوف‌استال حضور دارند.

وادیم بویچنکو شهردار ماریوپل گفته که موضوع بسیار حساس است و گفت‌وگوهای بسیار شکننده‌ای در جریان است.

او اظهار داشت: سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی نیز وارد مذاکره شده‌اند.

تسلیم شدن نظامیان اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌استال به معنی سقوط این شهر ۴۰۰ هزار نفری پس از سه ماه مقاومت است. این شهر طی سه ماه گذشته زیر بمباران شدید نیروهای روسیه ویران شده و باقیمانده شهروندان نیز طی هفته‌های گذشته این شهر را ترک کردند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از انتقال ده‌ها هزار تن از ساکنان این شهر توسط نیروهای روسیه به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان یا خاک روسیه است. مقامات اوکراین می‌گویند که ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهر نیز زیر بمباران نیروهای روسیه کشته شده‌اند.

روسیه درباره آخرین وضعیت نظامیان در ماریوپل گفته است حدود ۵۰ نفر از آن‌ها که زخمی بودند، به بیمارستان منتقل شده و بقیه راهی زندان خواهند شد.

تصرف این شهر در جنوب اوکراین اتصال شرق این کشور به شبه جزیره کریمه که روسیه به خاک خود الحاق کرده است را هموار می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG