لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

معاونان وزرای خارجه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه در مسکو ملاقات می‌کنند


خبرگزاری روسی «ریا» به نقل از میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، خبر ملاقات معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه را منتشر کرد
خبرگزاری روسی «ریا» به نقل از میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، خبر ملاقات معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه را منتشر کرد

رویترز به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در ماه آوریل در يک جلسه چهارجانبه در مسکو ملاقات می‌کنند.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه هشتم فروردین به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه نوشت این جلسه روزهای سوم و چهارم آوریل (۱۴ و ۱۵ فروردین) در مسکو برگزار می‌شود و در جریان آن، آخرین تحولات در جنگ داخلی سوریه بررسی خواهد شد.

این مقام افزود: «جلسه مسکو ادامه گفتگوها در سطح وزیران است که در روند عادی‌سازی مناسبات دو کشور آغاز شد. ولی به دلیل عدم حضور وزرای خارجه و تمرکز روی مسایل فنی بعید است در جلسه مسکو تصمیم مهمی اتخاذ شود.»

وزارت خارجه ترکیه تاکنون در مورد جلسه مسکو اظهار نظر رسمی نکرده است.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه ایران نیز ملاقات چهار جانبه در اولین هفته ماه آوریل در شهر مسکو را تأیید کرد.

یک مقام دولت سوریه نیز برگزاری گفتگوهای چهارجانبه با شرکت معاونان وزرای خارجه در آینده نزدیک را تأیید ولی تاریخ دقیق آن را مشخص نکرد.

خبرگزاری دولتی «ریا» در روسیه نیز روز دوشنبه هفتم فروردین به نقل از میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه خبر ملاقات معاونان وزرای خارجه چهار کشور در اوایل ماه آوریل را منتشر کرد.

رویترز نوشت که یکی از اهداف این دیدار فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای برقراری رابطه بین آنکارا و دمشق پس از مدت‌ها تخاصم در سال‌های جنگ داخلی سوریه است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، ابتدا قرار بود ملاقات معاونان وزرای خارجه چهار کشور در ماه مارس برگزار شود. دلیل به تعویق افتادن این ملاقات اعلام نشده است.

مقامات ترکیه و سوریه از سال گذشته با تشویق مسکو که از حامیان اصلی رژیم بشار اسد است ملاقات هایی انجام داده‌اند که هدف آن حرکت به سوی عادی‌سازی مناسبات دو کشور پس از حدود ۱۲ سال خصومت است که با شروع جنگ داخلی سوریه آغاز شد.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه چندی پیش گفت تا عقب‌نشینی کامل ارتش ترکیه از مناطقی که در شمال سوریه اشغال کرده، با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ملاقات نخواهد کرد.

در ماه سپتامبر وزرای دفاع ترکیه و سوریه به میزبانی روسیه در مسکو دیدار کردند. از آن زمان، ایران نیز که در موضع‌گیری‌های رسمی از بهبود مناسبات دمشق و آنکارا حمایت کرده، به جمع گفت‌وگوهای سه‌جانبه سال گذشته پیوسته است.

ترکیه یکی از حامیان مهم شبه‌نظامیان سوری بوده و در چند سال اخیر در جریان چند تهاجم نظامی گسترده بخش‌هایی از مناطق شمالی خاک سوریه را اشغال کرده است.

اردوغان که زمانی بشار اسد را «تروریست» می‌نامید، اکنون با چالش‌هایی جدی در ترکیه روبه‌روست و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه، رقابت دشواری با نامزد ائتلاف مخالفان داشته باشد.

XS
SM
MD
LG