لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

انتقاد رسانه‌های اسرائیلی از وعده رئیس موساد درباره «عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای»


داوید بارنئا، رئیس کنونی موساد
داوید بارنئا، رئیس کنونی موساد

یک هفته پس از «وعده» علنی رئیس موساد اسرائیل مبنی‌بر این‌که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت»، انتقادهای گسترده از این سخنان در رسانه‌های اسرائیل ادامه دارد.

رسانه‌های منتقد، این اظهارات داوید بارنئا را «به‌شدت زودهنگام»، «ابلهانه» و حتی «خطرناک» خوانده‌اند.

انتقاد از رئیس موساد در حالی ادامه دارد که داوید بارنئا از ۱۴ آذر در ماموریتی از سوی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به واشینگتن رفته تا در دیدار با مقامات ارشد دولت جو بایدن، آمریکا را متقاعد کند که از بازگشت به برجام خودداری کند.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه ۱۷ آذر، در یادداشتی به «وعده پرسر و صدای داوید بارنئا» پرداخته و آن را «شرم‌آور»، «فاقد اعتبار» و حتی «کودکانه» دانسته است.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، «تنها یک نادان می‌تواند باور کند که یک نیروی خارجی، خواه یک سازمان جاسوسی (چه موساد یا سی‌آی‌ای) یا حتی یک ارتش بیگانه، بتواند زیرساخت‌های هسته‌ای و صنعتی در شکل کنونی آن را از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران سلب کند».

داوید بارنئا روز ۱۱ آذر در آیینی در اقامتگاه اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، ضمن دادن جایزه به نیروهای موساد که اقدامات متهورانه‌ در یک‌سال اخیر انجام داده‌اند، گفت نتیجه مذاکرات وین هرچه که باشد، او به نام موساد «متعهد می‌شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

این سخنان پس از آن بیان شد که فراخوان‌های آشکار نفتالی بنت از کشورهای حاضر در مذاکرات وین برای ترک «فوری» میز گفت‌وگوها با ایران، عملا بی‌پاسخ ماند و مذاکرات فعلا ادامه یافته است.

بر اساس گزارش هاآرتص، هرکس که وعده داوید بارنئا را شنیده و به مسائل هسته‌ای و ایران واقف باشد، می‌داند که اظهارات رئیس موساد «فاقد اعتبار» است.

این گزارش می‌افزاید، تمام نیروهای امنیتی اتفاق نظر دارند که خروج آمریکا از برجام با تشویق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت، «یک اشتباه راهبردی» بود و اکنون اعلام «وعده» رئیس موساد، نه تنها پیرو همان اشتباه است، بلکه احتمالا نتیجه عکس خواهد داد.

یوسی ملمن، کارشناس اسرائیلی امور جاسوسی، نیز روز ۱۶ آذر در هاآرتص نوشت، تمامی روسای موساد در سه دهه اخیر، شامل شبتای شاویت، دانی یاتوم، افرائیم هالوی، مئیر داگان، تامیر پاردو و یوسی کوهن متعهد بودند که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند اما تفاوت آن‌ها با داوید بارنئا در این است که رئیس کنونی موساد با دادن تعهد علنی، «زیاده‌روی» کرده است.

به گزارش میدل‌ایست مانیتور، راوید باراک، خبرنگار اسرائیلی، نیز روز ۱۵ آذر در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ۱۰۳ تل‌آویو اظهارات رئیس موساد را «بیانیه‌ای ابلهانه» خواند.

اما به گفته راوید باراک، برخی از رسانه‌های اسرائیل اظهارات رئیس موساد را همچون «وحی منزل» برجسته کردند، در حالی‌که وظیفه رئیس موساد بیان چنین وعده‌هایی نیست. او تنها باید وظیفه محوله را انجام دهد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز روز ۱۷ آذر نوشت اسرائیل از خطر ایران «وحشت‌زده» شده و نشانه‌های آن در اظهارات مقامات و عملکرد دولت فعلی کاملا مشهود است.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه راستگرا، استدلال اصلی اسرائیل در مخالفتش با برجام این بود که «بند غروب» توافق میان قدرت‌ها با ایران، کوتاه‌مدت خواهد بود و گویی قرار است سرانجام ایران از آزادی نامحدود و مشروعیت برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا برخوردار شود.

جروزالم پست نوشت، اما آن ادعاها اشتباه بود زیرا تاریخ به سر آمدن برجام نشان از پایان محدودیت‌ها علیه ایران نداشت، بلکه پیامی به شرکای برجام بود؛ این‌که آن‌ها می‌توانند تحریم‌های فلج‌کننده و گسترده‌تر یا هر اقدام دیگری برای سد کردن راه پیشرفت برنامه اتمی ایران بردارند.

جروزالم پست یادآور شده که افزون بر آن، ایران به ان‌پی‌تی، معاهده منع گسترش سلاح هسته‎‌ای، متعهد است.

تا پیش از یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد که تا اواخر بهار امسال در این سِمت بود، هیچ‌یک از سران سابق سازمان جاسوسی اسرائیل سخنانی علنی را که دخالت در امور سیاسی باشد، بیان نکرده بودند.

یوسی کوهن، به دلیل نزدیکی زیاد به بنیامین نتانیاهو، به اولین رئیس موساد مبدل شد که برخی مطالب را بدون ذکر نام به خبرنگاران می‌داد. این امر ظاهرا توافقی میان بنیامین نتانیاهو با او بود تا اظهاراتش پیامی به جهان محسوب شود و پشتوانه جدی‌تری برای سخنان مشابه نخست‌وزیر وقت تلقی گردد.

با این حال، داوید بارنئا اولین رئیس موساد است که برخلاف رویه روسای پیشین این نهاد جاسوسی در ۷۰ سال گذشته برای پرهیز از اظهارنظر علنی، سنت‌شکنی کرده است.

حدود ۱۰ ماه پیش که بنیامین نتانیاهو اولین هشدار علنی را به دولت جو بایدن در مورد عدم بازگشت به برجام بیان کرد، رسانه‌های اسرائیل نوشتند که اظهارات تند آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، درباره آمادگی ارتش برای حمله به ایران، در واقع پیامی به آمریکا بود که با حمایت و حتی خواسته بنیامین نتانیاهو بیان شد.

اما اظهارات آن زمان رئیس ستاد کل ارتش با کمترین انتقاد در خود اسرائیل روبه‌رو شد که یکی از دلایل آن، ظاهرا وجود حامیان پرقدرت بنیامین نتانیاهو در صحنه سیاسی آن دوران بود.

به نظر می‌رسد که انتقادهای شدید از اظهارات کنونی رئیس موساد، به این دلیل باشد که نفتالی بنت اصولا حامیان سیاسی پرقدرتی در صحنه سیاست اسرائیل ندارد و ائتلاف دولت او که ترکیبی از احزاب ناهمگون و حتی رقیب است، تنها در نتیجه یک سلسله رویدادهای کم‌سابقه به قدرت رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های اسرائیلی/ ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG