لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

ولیعهد سعودی، صاحب گران‌ترین خانه جهان


«قصر لوئی چهاردهم»
«قصر لوئی چهاردهم»

یک قصر۳۰۰ میلیون دلاری در حومه پاریس تازه‌ترین مورد از خریدهای تجملی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.

روزنامه نیویورک تایمز می نویسد دو سال پیش که «قصر لوئی چهاردهم» به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار فروخته شد مجله «فورچون» آنرا گرانقیمت‌ترین خانه جهان توصیف کرد و مجله‌های اختصاصی مستقلات به تفصیل در مورد امکانات رفاهی و جزییات لوکس این بنا که در قلب یک باغ ۵۷ هکتاری قرار دارد نوشتند. ولی کسی خبر نداشت خریدار آن کیست.

اکنون مشخص شده که مالک واقعی آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که با در پیش گرفتن سیاست‌های جسورانه‌ای قصد دارد نه تنها آینده این کشور بلکه خاورمیانه را تغییر دهد.

این ویلای عظیم و لوکس تنها مورد از خریدهای تجملی ولیعهد عربستان سعودی نیست. او دو سال پیش یک قایق مدرن و تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و چندی پیش نيز یک تابلوی لئورناردو داوینچی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار را خریداری کرده است.

اینها چند مورد شناخته شده از خریدهای ولیعهدی است که ظاهرا قصد دارد با فساد مالی و ثروت اندوزی در کشورش مبارزه کند و از ریاضت اقتصادی دم می زند.

مالکیت این قصر در اطراف ورسای پاریس با انتقال سند مالکیت آن بین شرکت‌های پوششی گوناگون در فرانسه و لوکزامبورگ پنهان شده است.

اما مدیریت این شرکت‌ها با موسسه سرمایه گذاری عربستان سعودی است که ریيس آن مدير بنیاد شخصی ولیعهد عربستان سعودی است. مشاوران اعضای خاندان سلطنتی آن کشور می گویند مالک نهایی این ملک ولیعهد عربستان سعودی است.

همین شرکت سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۵ یک قایق تفریحی ۱۵۰ متری را از یک تاجر روسی ودکا خریداری کرد و چندی پیش یک مزرعه و ویلای بزرگ در لو روواری در یک ساعتی شهر پاریس را نیز خریده است.

اما ویلای لوئی چهاردهم که برخی آنرا اسباب بازی جدید ولیعهد عربستان سعودی می نامند سرنوشت طولانی و جالبی دارد. مسئول پروژه ساختمان آن عماد خاشقچی برادر زاده عدنان خاشقچی میلیاردر تاجر اسلحه است. او در سال ۲۰۰۹ قلعه‌ای را که در این نقطه وجود داشت کاملا ویران کرد تا در محل آن یک ویلای بزرگ به سبک قرن ۱۷ بسازد.

این پروژه چندین سال طول کشید و تعدادی از معماران مهم فرانسوی از جمله مسئولین مرمت کاخ ورسای و ساختمان اپرای پاریس در طراحی و ساخت آن مشارکت کرده اند. این ویلای بزرگ کاملا شبیه قصرهای دوران لوئی چهاردهم است ولی امکانات رفاهی و لوکس امروزی دارد.

روزنامه گاردين می نويسد از مدتها پیش در مورد هزینه‌های تجملی خانواده ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی گزارشهای متعددی منتشر شده بود.

در شرایطی که به خاطر کاهش درآمد نفت حکومت عربستان در سال اخیر حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از هزینه طرحهای عمومی را حذف کرده ملک سلمان و خانواده‌اش که درآمد آنها طبق عرف کشور هیچگاه اعلام نمی شود پول زیادی صرف موارد شخصی کرده اند. یک نمونه آن ساختمان یک قصر و مرکز تفریحی بزرگ برای ملک سلمان در سواحل مراکش است.

مورد دیگر آن خرید یک قایق تفریحی عظیم برای محمد بن سلمان در سال گذشته بود تا تعطیلات خود در جنوب فرانسه را در آن سپری کند. اطلاعاتی که در اسناد موسوم به «پرونده‌های پاناما» برملا شد نشان می دهد که با به کارگرفتن تعداد زیادی دفاتر حقوقی سعی شده است مالکیت این قایق و نحوه خرید آن مسکوت باقی بماند.

با وجود افشای مالکیت این قصر در حومه پاریس و انتشار اسنادی توسط یک وبسایت فرانسوی در ماه ژوئیه که نشان می دهد مالک واقعی آن محمد بن سلمان است تاکنون مقامات حکومت عربستان سعودی در این مورد حرفی نزده اند.

همه این خریدهای تجملی در شرایطی صورت گرفته که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با حمایت پدرش ملک سلمان چندی پیش تعداد زیادی از اعضای خاندان سلطنتی و ثروتمندان بزرگ آن کشور را در جریان مبارزه با فساد و مال اندوزی در بازداشت خانگی قرار داد.

به گفته شیخ سعود المجب دادستان کل عربستان سعودی بسیاری از این افراد قبول کرده اند که در ازای آزادی خود اموالشان را پس دهند.

محمد بن سلمان ماه نوامبر در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز این ادعاها را رد کرد که هدف از بازداشت‌ها و تصفیه‌های اخیر حذف رقبای خود قبل از رسیدن به مقام پادشاهی است.

XS
SM
MD
LG