لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۹

حکم محکومیت آمران حمله به علی مطهری صادر شد


علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی

وکیل مدافع علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۱ مهر از صدور حکم محکومیت آمران حمله به موکل خود در دادگاه نظامی شیراز خبر داد.

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت، جلسه محاکمه متهمان پرونده آمران حمله به علی مطهری در ۱۱ شهریور در شعبه یک دادگاه نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان فارس برگزار شد.

وی با بیان اینکه «این جلسه در شعبه یک دادگاه نظامی یک شیراز به ریاست قاضی صفری در محل فرودگاه شیراز برگزار شد» ۶ ساعت به طول انجامیده‌است.

آقای ترک همدانی طولانی شدن زمان دادگاه را «به دلیل اخلالی که موجب حاشیه‌ای در دادگاه گردید» خوانده‌است، بدون آن که اشاره‌ای به جزئیات این «اخلال» کند.

برخی از مواضع علی مطهری از جمله درخواست‌های مکرر او برای پایان یافتن حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اعتراض شدید حامیان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

وی روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد ولی در فرودگاه «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

در سال‌های گذشته به بسیاری از سخنرانی‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب و یا منتقد جمهوری اسلامی حمله شده و این سخنرانی‌ها ناتمام مانده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از حمله‌کنندگان به این سخنرانی‌ها از جمله حمله‌کنندگان به علی مطهری در شیراز در اسفند ۹۳ نیروهای بسیج و سپاه پاسداران بوده‌اند.

آقآی مطهری بارها مهاجمان و آمران حمله به خود در فرودگاه شیراز در روز ۱۸ اسفند ۹۳ را به طور تلویحی نیروی بسیج و سپاه پاسداران معرفی کرده، ولی هنوز هیچ مقامی رسماً حاضر به تأیید این امر نشده‌است.

روند قضائی

به گفته وکیل آقای مطهری، در این جلسه دادگاه، «متهمان آمرین اخلال در نظم از طریق حمله به علی مطهری در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۳» آخرین دفاع خود را به دادگاه تقدیم کردند.

مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگوی خود با ایسنا افزوده‌است که رای دادگاه که «در ۱۶ شهریور ماه صادر و به من اعلام شده ست، اجمالاً مبنی بر محکومیت بوده‌است.»

وکیل مدافع آقای مطهری می‌گوید: رای صادره «به طرفین پرونده ابلاغ نشده است»، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که «به نظر می‌رسد این پرونده به تهران ارسال شده باشد که در صورت صحت، اقدامی خارج از فرایند دادرسی هست.»

به گفته وکیل مدافع علی مطهری، در این جلسه «متهمین در دفاع از خود، آمر اصلی در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز را معرفی کردند.»

در این جلسه متهمان «آمر اصلی» در فراخوان برای تجمع در فرودگاه شیراز و حمله به علی مطهری را معرفی کرده‌اند.

در رسیدگی اولیه در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شیراز به این پرونده، شش نفر از مهاجمان به آقای مطهری به دو ماه زندان و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند که این حکم به مدت دو سال تعلیق شد.

برای دو متهم دیگر پرونده نیز حکم چهار ماه و نیم حبس و ۳۷ ضربه شلاق صادر شد؛ که این حکم نیز به مدت یک سال تعلیق شد.

پس از آن وکیل آقای مطهری اعلام کرد که موکلش از «آمران» این حمله شکایت کرده و همه آنان «نظامی» هستند.

به گفته وکیل مدافع آقای مطهری در جلسه ۱۱ شهریور، «موکلش شخصاً در جلسه دادگاه حضور نیافت، اما طی نامه‌ای رضایت مشروط خود را به معرفی آمر اصلی منوط دانست و به نظر می‌رسد، شرایط مختومه شدن این پرونده مهیا» شده باشد.

به گفته آقای ترک همدانی، «با توجه به عمومی بودن جرم ارتکابی توسط متهمان، نظر ریاست محترم دادگاه قاطع دعوی است، و در صورت مجرم شناخته شدن متهمان، می‌تواند مؤثر در تخفیف مجازات باشد.»

پیش از برگزاری جلسه دادگاه، آقای مطهری در نامه‌ای اعلام کرده بود که در صورت معرفی «آمر اصلی» موضوع اعلام رضایت از «آمران» این حادثه که دادگاه‌شان در حال برگزاری است را بررسی خواهد کرد.

علی مطهری در این نامه همچنین بدون ذکر نام نوشته بود که «آمر اصلی را که همه می‌شناسیم و متأسفانه ارتقاء پیدا کرد و البته برای حفظ آبرویش او را معرفی نخواهم کرد و شکایتی علیه وی نخواهم داشت».

خبرهای رسماً تأیید نشده حکایت از آن دارد که «آمری» که آقای مطهری از او یاد می‌کند احتمالاً غلامحسین غیب‌پرور است که در آذر ماه سال گذشته طی حکم رهبر جمهوری اسلامی به سمت رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج منصوب شد.

وی پیش از این فرمانده «سپاه فجر» شیراز و فرمانده «قرارگاه امام حسین» بود که مسئولیت‌های لشکری، اطلاعات نواحی جنوب ایران و حفاظت اطلاعات، قرارگاه مدینه، قرارگاه ۱۱۰ و اطلاعات برون‌مرزی جنوب زیر نظر او بود.

XS
SM
MD
LG