لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

صندوق نجات کودکان: شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در موزامبیک کودکان را سر می‌برند


گشت‌ نیروهای ارتش موزامبیک
گشت‌ نیروهای ارتش موزامبیک

نهاد خیریه «صندوق نجات کودکان» که مرکز آن در بریتانیاست روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند گفت گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در شمال موزامبیک کودکان حتی یازده ساله را سر می‌برند. در سال‌های اخير هزاران نفر توسط این گروه‌ها به قتل رسیده و به دليل درگيری‌های مسلحانه صدها هزار نفر آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، این نهاد خیریه می‌گوید اطلاعات را براساس گفت‌وگو با خانواده‌های آواره به دست آورده و برخی از مادران «صحنه قتل وحشتناک» پسران خردسال خود را بازگو کرده‌اند.

در یکی از این حوادث مادری همراه با سه فرزند دیگرش از ترس پنهان شده بود و پسر دوازده ساله‌اش در نزدیکی آن‌ها به قتل رسید.

مادر دیگری که «صندوق نجات کودکان» در گزارش خود او را «السا» معرفی کرد گفت: «ما تلاش کردیم به سوی جنگل فرار کنیم ولی آن‌ها پسر بزرگ من را گرفتند و همان جا سر او را بریدند. ما هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم چون ما را هم می‌کشتند».

یک مادر ۲۹ ساله دیگر به نام «آملیا» به صندوق نجات کودکان گفت پسرش هنگامی که توسط گروه‌های مسلح کشته شد یازده ساله بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تاکنون نتوانسته است برای اظهار نظر در مورد این حوادث با پلیس و یا سخنگوی دولت موزامبیک تماس بگیرد.

فعالیت گروه‌های مسلح اسلام‌گرا که از قرار معلوم به «خلافت اسلامی» وابسته‌اند از سال ۲۰۱۷ در ناحیه «کابو دلگادو» در شمال موزامبیک آغاز شده و از سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

حمله به روستاها و سر بریدن قربانیان یکی از شیوه‌های معمول در حملات این گروه‌ها بوده ولی در طول سال ۲۰۲۰ آن‌ها با گسترش حملات مسلحانه خود تلاش کرده‌اند تعدادی از شهرهای مهم این ناحیه را تصرف کنند.

بی‌رحمی و خشونت آن‌ها نیز افزایش یافته است به طوری که در یکی از این حملات که در ماه آوریل در روستایی در ناحیه «کابو دلگادو» روی داد حداقل ۵۲ نفر به قتل رسیدند.

طبق آمارهای یک پژوهشکده که اطلاعات مربوط به خشونت و درگیری‌های سیاسی را جمع‌آوری می‌کند تاکنون بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر در جریان حملات گروه‌های اسلام‌گرا به مردم عادی و یا درگیری با نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

«صندوق نجات کودکان »نیز می‌گوید بر اثر این خشونت‌ها تاکنون حدود ۶۷۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اسلام‌گرایان مسلح موزامبیک از سال ۲۰۱۸ با گروه «خلافت اسلامی» بیعت کرده‌اند و آن‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. اولین حمله مسلحانه‌ای که گروه «خلافت اسلامی» در ناحیه «کابو دلگادو» رسما مسئولیت آن را پذیرفت در ژوئن ۲۰۱۹ روی داد.

سفارت آمریکا در موزامبیک روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک به این کشور در مقابله با گروه‌های اسلام‌گرا واحدی از نیروی مخصوص آمریکا به مدت دو ماه تفنگداران نیروی دریایی موزامبیک را آموزش خواهد داد و تجهیزات پزشکی و ارتباطی در اختیار آن‌‌ها قرار خواهد داد.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل ماه جاری هر دو طرف را به اعمال خشونت و ارتکاب جرم متهم کرد و گفت نیروهای دولتی نیز در آزار غیرنظامیان دخالت دارند. دولت موزامبیک این اتهام را رد کرده است.

نماینده «صندوق نجات کودکان» در موزامبیک ضمن ابراز انزجار شدید از قتل کودکان گفت: «این خشونت‌ها باید متوقف شود و به خانواده‌های آواره باید کمک کرد تا پیامدهای روحی این فجایع دردناک را پشت سر بگذارند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG