لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

جلودارزاده: نمایندگان مجلس خواستار بازدید از زندان‌ها هستند


سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی.
سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید با توجه به گزارش‌های منتشره درباره زندان فشافویه، نمایندگان به طور جدی خواستار بازدید از زندان‌ها هستند و هنوز به درخواست‌های چندباره ما در این زمینه پاسخی داده نشده است.

اظهارات سهیلا جلودارزاده پس از آن بیان می‌شود که نادر فتوره‌چی، روزنامه‌نگار که با شکایت تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» بازداشت و یک روز را در زندان فشافویه گذرانده بود، این زندان را «جهنم» نامید و در گزارشی، شرایط زندانیان عادی در فشافویه را «ضدبشری» عنوان کرد.

وی خطاب به محمود صادقی، نماینده مجلس، نیز نوشت که هر چه زودتر کاری برای زندانیان فشافویه انجام دهد.

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته که «چندین بار تقاضای بازدید از زندان‌ها را ارسال کرده‌ایم؛ اما هنوز جواب درستی دریافت نکرد‌ه‌ایم و زمان مشخصی برای بازدید تعیین نشده؛ یعنی مجوزی برای آن صادر نشده است».

خانم جلودارزاده اضافه کرده که «با توجه به مسائل مطرح شده در روزهای اخیر، به طور جد خواستار بازدید از زندان‌ها هستیم».

وی با اشاره به بازدید ۱۰ سال پیش از این خود از بازداشتگاه کهریزک نیز گفته که «در آن زمان وضعیت زندان‌ها مناسب نبود و بوی تعفن بسیار زیاد بود؛ همچنین وقتی از افرادی که آزاد می‌شدند، راجع به وضعیت زندان‌ها سوال می‌شد، صحبتی نمی‌کردند».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، به دنبال اعتراضات دی‌ماه پارسال در ده‌ها شهر ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از بی‌نتیجه ماندن درخواست فراکسیون امید برای بازدید از زندان اوین خبر داده بود.

محمود صادقی، دیگر نماینده تهران در مجلس، نیز همان زمان در توئیتر نوشت که بیش از ۴۰ تن از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها در زندان‌ها شدند که از سوی مقام‌های قضایی، علت مرگ آنها خودکشی اعلام شده بود.

پس از آن بود که اعلام شد ۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تقریبا گذشت یک ماه از تقاضای بازدید از زندان اوین عصر روز ۱۰ بهمن ماه از این زندان دیدار کردند، اما آنها پس از ملاقات به هیچ پرسشی از سوی خبرنگاران پاسخ ندادند.

این دیدار که از دو بند چهار و ۲۰۹ زندان اوین، قرنطینه و آشپزخانه زندان اوین صورت گرفت، از سوی کمپین حقوق بشر در ایران به این صورت تعبیر شد که چیزی از «ابهامات کم نکرد».

در حالی که نادر فتوره‌چی درباره زندان فشافویه نوشته که حضور در این زندان، «حتی برای یک شبانه‌روز از توان انسان خارج است»، شکور پورحسین شقلان، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، «صحت» گزارش این روزنامه‌نگار را زیر سوال برده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «شخصا نمی‌توانم باور کنم که تا این حد این اخبار صحت داشته باشد، نهادهای ناظر در این رابطه فعالیت می‌کنند و این گونه نیست که صرفا یک نفر مسئول این مسئله باشد».

پورحسین با انتقاد از «افراط و تفریط‌ها» به عنوان یکی از «آفت‌های» ایران، اضافه کرده که «کسی که زندانی است، نباید در رنج و زحمت قرار گیرد، چرا که زندانی هم انسان است و به دلایلی با توجه به کاری که کرده باید مدتی در زندان بماند، ضمن توجه به اینکه این افراد نیز حقوق شهروندی دارند».

وی با این حال در اظهارات خود چند بار تاکید کرده که «زندان‌های ایران حداقل استانداردهای لازم را دارند، مگر اینکه کسی با دلایل و اخبار مستند مسئله‌ای غیر از این مطرح کند».

منابع: ایلنا، کمپین حقوق بشر در ایران و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG