لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۰

مایکروسافت به‌دنبال راه‌های جدید


سرفیس
سرفیس

شرکت مایکروسافت که هم اکنون با کاهش استفاده از سیستم عامل ویندوز روبه‌رو شده است به‌دنبال توسعه کسب و کارهای جدیدی است.

با کاهش استفاده از ویندوز، شرکت مایکروسافت بدنبال ایجاد تغییرات جدیدی در این غول بزرگ جهان تکنولوژی است. بر اساس این اتفاق تغییرات مدیریتی هم در این شرکت در حال وقوع است.

شرکت مایکروسافت در زمان عرضه ویندوز ۱۰ امید داشت تا در سه سال، استفاده ازاین سیستم عامل به حدود یک میلیارد دستگاه برسد. اما پس از سه سال این عدد تحقق نیافته است و تنها ۴۸ درصد از کاربران ویندوز، از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند.

تغییرات مدیریتی جدید هم براساس همین واقعیت‌ها در این شرکت بزرگ در حال روی دادن است. این شرکت قصد دارد تمرکز کاری خود را بیشتر روی فضای ابری و هوش مصنوعی بگذارد. این شرکت همچنین قصد دارد بیش از پیش در دو حوزه آفیس و ساخت دستگاه‌ها متمرکز شود.

پروژه سرفیس که به ساخت تجهیزات سخت‌افزاری متعدد منجر شده است، تا کنون موفقیت نسبی داشته است. این شرکت توانسته است با این محصولات روند ساخت محصولات جدید را در شرکت‌های مختلف ایجاد کند و تغییراتی در نگرش شرکت‌های سازنده سخت افزاری ایجاد کرده است.

یکی از دلایل کاهش شدید قدرت مایکروسافت در چند سال اخیر شکست پروژه گوشی‌های همراه این شرکت است. با اینکه همچنان زمزمه‌هایی از احتمال عرضه ویندوز فون جدید شنیده می‌شود، اما این شرکت تا کنون محصول سخت افزاری در این حوزه نداشته و نرم افزار پیشین این شرکت در این حوزه هم موفق نبوده است. یکی از اصلی ترین دلایلی که ویندوز در حال تقدیم کردن بخش بزرگی از بازار به اندروید است در همین شکست خلاصه شده است. در حالی که هدف یک میلیاردی برای ویندوز ۱۰ هم اکنون به حدود ۶۰۰ میلیون کاربر رسیده و اندروید حدود دو میلیارد کاربر در جهان دارد.

طبق گزارش‌های اخیر مایکروسافت، هم اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از سیستم عامل ویندوز در جهان استفاده می‌کنند که نسبت به آمارهای پیشین این غول نرم‌افزاری، کاهشی ۱۷۰ میلیون نفری را نشان می‌دهد.

کاهش تعداد کاربران فعال سیستم‌ عامل‌های رایانه‌های شخصی با توجه به گرایش کاربران به استفاده از موبایل چندان دور از انتظار نیست. مایکروسافت تلاش خود برای تبدیل کردن ویندوز به یک سیستم‌ عامل منعطف و همه‌‌کاره برای پر کردن این خلا را از مدت‌ها پیش آغاز کرده است.

برای آنکه تا حدودی مایکروسافت بتواند این ضعف را پوشش دهد، سعی خواهد کرد در بازارهای دیگر مخصوصا در بازار بازی فعال‌تر عمل کند. این شرکت به آینده‌ای فراتر از ایکس باکس در حوزه بازی‌های رایانه ای فکر می‌کند.

البته این موضوع برای جبران شکست‌های اخیر مایکروسافت و کاهش استفاده از ویندوز کافی نیست. این شرکت هم اکنون سعی دارد تا ارتباط بهتری بین محصولات اندرویدی و سیستم‌های شرکت اپل با محصولات خود برقرار کند. مایکروسافت همچنین قصد دارد هماهنگی بهتری بین اپلیکیشن‌های وب و ویندوز ۱۰ ایجاد کند.

یکی دیگر از ترفند‌های این شرکت برای افزایش استفاده از ویندوز و افزایش محبوبیت آن توسعه هوش مصنوعی در این سیستم عامل است. مایکروسافت در نظر دارد به‌زودی قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری به ویندوز ۱۰ اضافه کند.

با این وجود ویندوز دیگر مانند گذشته برای مایکروسافت الویت اول محسوب نمی‌شود.

مایکروسافت قصد دارد به سمت توسعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ابری حرکت کند. این شرکت با آفیس ۳۶۵ و اپلیکیشن‌هایی نظیر اوتلوک برای موبایل موفقیت‌هایی داشته است. بر همین اساس انتظار می‌رود دو سوم کاربران آفیس تا سال آینده به اشتراک سرویس ابری این مجموعه‌ نرم‌افزاری کشیده شوند.

XS
SM
MD
LG