لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۹

نمایشگاه متفاوتِ خودرو مونیخ زیر فشار


ب‌ام‌و iX5 از پیل سوختی استفاده می‌کند که سوخت‌گیری آن چهار دقیقه طول می‌کشد
ب‌ام‌و iX5 از پیل سوختی استفاده می‌کند که سوخت‌گیری آن چهار دقیقه طول می‌کشد

نمایشگاه خودرو مونیخ اولین نمایشگاه خودرو بزرگ جهان است که پس از شروع همه‌گیری جهانی کرونا برگزار شد، اما این نمایشگاه زیر فشار گروه‌های طرفدار محیط زیست بیشتر شامل نمایش خودروهای برقی بود، هرچند تا همه‌گیر شدن خودروهای برقی هنوز راه درازی در پیش است.

نمایشگاه خودرو مونیخ از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرویی جهان است که تا پیش از این در شهر فرانکفورت برگزار می‌شد. در دورۀ قبل در شهر فرانکفورت نمایشگاه با تظاهرات گستردۀ گروه‌های طرفدار حذف خودروهای بنزینی همراه بود و در نمایشگاه مونیخ برای آن‌که تظاهراتی رخ ندهد، بیشتر خودروهای برقی به نمایش گذاشته شد.

مرسدس‌بنز با طیف جدید محصولات برقی خود پا به این نمایشگاه گذاشت، در حالی که بیش از ۹۰ درصد محصولات این شرکت همچنان بنزینی یا دیزلی هستند. این شرکت دو محصول اصلی برقی خود EQE و EQS را به نمایش گذاشته بود که هر دو محصول لوکس و برقی محسوب می‌شوند.

EQE در اصل کلاس E برقی است. این خودرو قصد به چالش کشیدن محصولات تسلا را دارد و با پیمایش ششصد کیلومتر و لوکس بودن و کیفیت بهتر می‌تواند محصولات تسلا را با کاهش فروش مواجه کند.

EQS هم در اصل خودرو برقی لوکس است که بنز امید دارد مانند کلاس S تبدیل به خودرو برقی مورد استفادۀ سیاستمداران شود؛ همان‌گونه که کلاس Sخودرو مورد علاقه برای تشریفات سیاسی است.

مرسدس بنز EQE از لحاظ اندازه، در طول و عرض و ارتفاع کوچک‌تر از EQS است. در مرسدس بنز EQE نسبت به سایر مدل‌ها جلوپنجره بزرگ‌تر و به داخل سپر متمایل است. همچنین چراغ‌های جلو نیز از نوع ال‌ای‌دی است. برای مرسدس بنز EQE 350 رینگ‌های ۱۹ و ۲۰اینچی قابل سفارش است.

همانند EQS، در طراحی EQE بر کارآیی آیرودینامیکی تأکید شده است. بنابراین EQE توانایی به‌دست آوردن ضریب درگِ بیست‌صدم را دارد. این خودرو در کنار برادر بزرگ‌ترش آیرودینامیک‌ترین خودرو جهان است.

این خودرو در مدت نیم ساعت به هشتاد درصد شارژ کامل به‌وسیله شارژ سریع می‌رسد. در هر دو خودرو برقی مرسدس بنز از یک نمایشگر بزرگ در جلو سرنشینان استفاده شده است.

مرسدس بنز در کنار این دو خودرو، محصول می باخ مفهومی برقی را هم به نمایش گذاشت. این خودرو یک شاسی‌بلند برقی سایز بزرگ است که روی پلت‌فرم مرسدس کلاس S برقی توسعه پیدا کرده است.

این شرکت در برنامۀ بلندپروازانه‌ای قصد دارد تا ۱۰ سال آینده در تمام کلاس‌هایش خودرو برقی تولید کند و حتی خودرو کلاس G را که یک خودرو آفرود نیز به‌صورت برقی به نمایشگاه مونیخ آورده بود.

شرکت فولکس واگن اعلام کرد در حال اجرای یک تحول گسترده در سیاست‌هایش به سمت برقی شدن است و پلت‌فرم آی‌دی را برای همین منظور توسعه داده است. در این نمایشگاه مدل‌های آی‌دی سه، چهار و پنج که سه خودرو در سه کلاس مختلف و برقی هستند، به نمایش گذاشته شد.

شرکت‌های پورشه و آئودی، زیرمجموعه‌های گروه فولکس واگن، هم برنامۀ گسترده‌ای برای تولید خودروهای برقی لوکس و اسپرت دارند.

شرکت ب‌ام‌و آلمان هم با نسخۀ برقی شاسی‌بلند خود با نام آی‌ایکس پنج به نمایشگاه آمده بود. البته این شرکت نسخۀ پیل سوختی شاسی‌بلند خود را هم به نمایش گذاشته بود. مزیت این خودرو نسبت به خودروهای برقی که از باتری استفاده می‌کنند، سوخت‌گیری بسیار سریع‌ترِ آن است. سوخت‌گیری این خودرو چهار دقیقه طول می‌کشد درحالی‌که برای شارژ شدن باتری‌ها در خودروهای برقی به زمان بسیار بیشتری نیاز است.

این خودرو از روش پیل سوختی استفاده می‌کند که ب‌ام‌و با همکاری تویوتا این فناوری را به پیش می‌برد. در این روش از ترکیب هیدروژن و اکسیژن در پیل سوختی برق و آب تولید می‌شود و برق تولیدی در موتورهای الکتریکی خودرو استفاده می‌شود.

خودرو مفهومی جدید آیوویژن هم در نمایشگاه حضور داشت. ب‌ام‌و ادعا می‌کند این خودرو کاملاً قابل بازیافت است و برخی از بخش‌های خودرو با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است. البته خبرنگاران خودرویی واکنش‌های متفاوتی به این خودرو داشتند و برخی آن را بیش از اندازه زشت ارزیابی کردند.

شرکت رنو هم در نمایشگاه با دو مدل برقی مگان و رنو پنج حضور داشت. مگان که از پرفروش‌ترین خودروهای جهان است، با کمک نیسان و در یک طرح پلت‌فرم مشترک برقی شده است. قدرت موتور این خودرو چهارصد اسب بخار است.

رنو پنج هم یک خودرو برقی است که بر اساس خودرو تاریخی رنو پنج توسعه پیدا کرده است.

شرکت‌های بسیاری از چین تا اروپا هم در این نمایشگاه به عرضه و معرفی قطعات خودروهای برقی پرداخته بودند.

XS
SM
MD
LG