لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

سناتور دموکرات می‌گوید با نماینده ایران در سازمان ملل گفت‌وگو کرده است


کریس مورفی، سناتور دموکرات
کریس مورفی، سناتور دموکرات

کریس مورفی، سناتور دموکرات، روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که با مجید تخت روانچی، نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل گفت‌وگو کرده است.

دفتر این سناتور دموکرات اعلام کرده است که در این تماس در خصوص مذاکرات توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در وین٬ پایتخت اتریش، درگیری‌های یمن و ادامه بازداشت مراد طاهباز، زندانی ایرانی آمریکایی صحبت شده است.

کریس مورفی پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد، من مستقیما از مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل خواستم که ایران در مذاکرات هسته‌ای فوریت و جدیت نشان دهد، به حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن فشار بیاورد، حماس را ترغیب کند که آتش بس را بپذیرد و راکت پراکنی به اسرائیل را متوقف کند و مراد طاهباز را آزاد کند.

مراد طاهباز، از فعالان محیط زیستی، به اتهام همکاری با آمریکا، طبق رای دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است و بر اساس برخی گزارش‌ها به بیماری سرطان مبتلا است.


هنوز مجید تخت روانچی و دولت ایران به بیانیه سناتور مورفی در خصوص این دیدار واکنش نشان نداده‌اند.

کریس مورفی از چهره‌های دموکرات حامی توافق هسته‌ای موسوم به برجام در کنگره آمریکا محسوب می‌شود.

درحالی کریس مورفی خواستار جدیت و فوریت ایران در خصوص برجام شده است که هم اکنون مذاکرات برای احیای این توافق در وین در جریان است.

مذاکرات وین

اتحادیه اروپا هم روز سه‌شنبه اعلام کرد، کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام اظهارات نقل شده از خود را در خصوص «پیشرفت چشم‌گیر» در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای، رد کرد.

میخائیل اولیانوف در توییتی نوشته است، من نگفتم پیشرفت چشم‌گیری حاصل شده است. من گفتم که از نظر من پیشرفت زیادی به دست آمده است و این درست است.

نماینده روسیه در ادامه اضافه کرده است، اما هنوز مسائل حل نشده‌ای باقی‌مانده است و مذاکره کنندگان به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند تا توافقنامه احیای برجام را نهایی کنند.

سه دیپلمات اروپایی که خواست نامشان فاش نشود هم به بلومبرگ گفته‌اند که از احتمال اعلام یک خبر مهمی در این زمینه کاملا بی اطلاع هستند.

بلومبرگ می‌گوید خبر احتمال دستیابی به یک توافق برای احیای برجام باعث شد تا بهای نفت تا حدود سه درصد کاهش یابد. هرچند بعدا و به دنبال توییت میخائیل اولیانوف بهای نفت به میزان سابق بازگشت.

دور چهارم مذاکرات احیای برجام، با قدرت‌های جهانی که هنوز عضو توافق برجام هستند یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان و همچنین ایران از روز ۱۷ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش آغاز شده است و هیئت نمایندگی دولت آمریکا نیز به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد و در هتل دیگری در همان خیابان مستقر است.

با استفاده از توییتر، بلومبرگ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG