لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

۱۲ ترانه مشهور سال ۲۰۱۷


در واپسین روزهای سال میلادی جاری و طبق روال مرسوم دنیای موسیقی، بخش موسیقی رادیو فردا نگاهی می‌اندازد به مهم‌ترین ترانه‌هایی که در دوازده ماه گذشته شگفتی آفریدند، تیتر خبرها را ربودند و فهرست پرفروش‌های دنیا را به تسخیر خود در آوردند.

  • Bad Liar – Selena Gomez .۱

یکی از ترانه‌هایی که در سال ۲۰۱۷ میلادی علاوه بر موفقیت تجاری، واکنش مثبت عده‌ی کثیری از اهالی مطبوعات موسیقی را همراه داشت، ترانه «دروغ‌گوی بد» از هنرمند جوان آمریکایی سلنا گومز بود. این ترانه با رویکردی غیرپیچیده، سنت ساده‌گویی در موسیقی پاپ را به یاد شنونده می‌آورد و به بیان اعترافات هنرمند در کشمکش با تجربه‌ شیفتگی در عاشقی می‌پردازد. «دروغ‌گوی بد» علاوه بر صدرنشینی جدول پرفروش‌های آمریکا، انگلستان، آلمان، استرالیا و کانادا، به عنوان بهترین ترانه‌ی سال ۲۰۱۷ مجله‌ بیلبورد نیز انتخاب شد.

  • HUMBLE. – Kendrick Lamar .۲

رپر آمریکایی، کِندریک لِمار، با ترانه‌ی خود با نام «فروتن»، اولین صدرنشینی جدول صد ترانه‌ی داغ بیلبورد را به عنوان هنرمندی انفرادی به دست آورد. این ترانه که بر خلاف نام آن، مضمونی کنایه‌آمیز نسبت به صفات فروتنی و تواضع دارد، توانایی لِمار برای عرض اندام در جریان اصلی موسیقی را به رخ کشید. ترانه‌ی «فروتن» از کندریک لِمار نه تنها جزو بیست ترانه‌ی برتر کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا بود، بلکه نامزدی در چهار رشته‌ی جوایز موسیقی گِرَمی را نیز برای این هنرمند به ارمغان آورد.

  • Too Good At Goodbyes – Sam Smith .۳

خواننده‌ی بریتانیایی سَم اسمیت، بازگشت خود به دنیای موسیقی در سال جاری را با ترانه‌ی «زیادی خوب در خداحافظی‌ها» مژده داد. این ترانه که به روایت دل کندن هنرمند از عشقی ناپایدار می‌پردازد، پس از انتشار برای سه هفته‌ی متوالی اسمیت را صدرنشین جدول برترین‌ها در بریتانیا کرد. «زیادی خوب در خداحافظی‌ها» هم‌چنین در آمریکا به رتبه‌ی چهارم لیست صد ترانه‌ی داغ بیلبورد راه پیدا کرد.

  • ۴. Despacito (Remix) - Luis Fonsi & Daddy Yankee feat. Justin Bieber

ترانه‌ی «به آرامی» از خوانندگان پورتوریکویی لوییس فانسی و دَدی یانکی با حضور جاستین بیبر، اولین ترانه‌ی اسپانیایی زبان بود که از دو دهه‌ی پیش تا کنون، موفق به راه‌یابی به فهرست صد ترانه‌ی داغ مجله‌ی بیلبورد شده است. این ترانه‌ی پاپ-رِگی‌تون داستان یک رابطه‌ی جنسی عاشقانه را حکایت می‌کند، به فهرست برترین‌های چهل و هفت کشور جهان راه پیدا کرد و در دَه کشور نیز جزو دَه ترانه‌ی پر فروش شد. موزیک-ویدیوی این ترانه نیز در حال حاضر پربیننده‌ترین ویدیوی سایت یوتوب است.

  • New Rules – Dua Lipa .۵

یکی دیگر از ترانه‌های موفق سال ۲۰۱۷ ، «قوانین جدید» از خواننده و مدل آلبانیایی تبار بریتانیایی دوآ لیپا بود. این ترانه از اولین آلبوم دوآ لیپا که موفقیتش را تا حد زیادی مدیون موزیک-ویدیوی پربیننده‌اش است، پس از انتشار به صدر برترین‌ها در انگلستان، هلند، بلژیک، ایرلند، اسرائیل و رومانی راه پیدا کرد و در چند کشور دیگر نیز جزو ده ترانه‌ی برتر قرار گرفت.

  • Harry Styles - Sign of the Times .۶

«نشان زمانه» اولین تک‌ترانه‌ی انفرادی هَری استایلز، از اعضای گروه وان دایرکشن است که در اوایل بهار سال جاری میلادی منتشر شد. این ترانه به خاطر استفاده از طیف متنوعی از صداها که از یک سو یادآور موسیقی دیوید بووی و گروه کوئین است و از سوی دیگر به موسیقی التون جان نزدیک می‌شود، با تحسین بسیاری از منتقدان موسیقی هم‌راه شد. ترانه‌ی «نشان زمانه» پس از انتشار به صدر جدول پرفروش‌های دنیا از جمله بریتانیا و آمریکا راه پیدا کرد و در هفت کشور جهان نیز موفق به دریافت گواهی‌نامه‌ی پلاتینی فروش موسیقی شد.

Thunder – Imagine Dragons .۷

گروه راک آمریکایی ایمجین دراگنز که پیش از این با ترانه‌هایی غرش‌گر دنیای موسیقی را تحت تاثیر قرار داده بود، امسال توانست با ترانه‌ی لطیف‌تر «تندر» موفقیت کسب کند. ترانه‌ی «تندر» که دومین تک‌آهنگ از سومین آلبوم استودیویی این گروه بود، پس از انتشار به جای‌گاه چهارم فهرست صد ترانه‌ی داغ بیلبورد راه پیدا کرد و ایمجین دراگنز را برای بار چهارم در دَه مقام بالای این لیست نشاند. این گروه اهل لاس وگاس که تا کنون سه بار برنده جایزه برترین موسیقی آمریکا، پنج بار برنده جایزه بیلبورد و یکبار هم برنده جایزه گرمی شده، تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را در سراسر دنیا به فروش رسانده است.

  • Shape of You – Ed Sheeran .۸

یکی از ترانه‌هایی که در سال ۲۰۱۷ بیش‌ترین شگفتی را در لیست‌های برترین‌ها آفرید، «شکل تو» از خواننده و ترانه‌سرای بریتانیایی، اِد شیران بود. این ترانه که در نخستین روزهای سال جاری میلادی منتشر شد، برای چهارده هفته‌ی متوالی صدرنشین جدول تک‌ترانه‌های بریتانیا بود و در آمریکا نیز جای‌گاه نخست لیست صد ترانه‌ی داغ بیلبورد را برای دوازده هفته‌ی متوالی در اختیار داشت. «شکل تو» هم‌چنین از طرف اسپاتیفای به عنوان پرشنونده‌ترین ترانه‌ی سال ۲۰۱۷ اعلام شد.

  • Look What You Made Me Do – Taylor Swift .۹

هنرمند جوان آمریکایی تیلور سویفت، در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ چندین رکورد مختلف دنیای موسیقی را با ترانه‌ی «ببین مجبورم کردی دست به چه کاری بزنم» به نام خود ثبت کرد. این ترانه پس از انتشار به صدر پرفروش‌های شانزده کشور از جمله آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و ژاپن راه پیدا کرد. شرکت اسپاتیفای نیز در پی انتشار این ترانه اعلام داشت «ببین مجبورم کردی دست به چه کاری بزنم» رکورد بیش‌ترین پخش در یک شبانه‌روز را بر روی این سکو شکست و موزیک-ویدیوی این ترانه هم رکوردی مشابه را بر روی یوتوب از آن خود ساخت.

  • Mask Off – Future .۱۰

ترانه‌ی «نقاب را بردار»، دومین تک‌ترانه‌ای بود که از پنجمین آلبوم استودیویی رپر آمریکایی فیوچر منتشر شد. این ترانه که ملودی فلوت آن از فیلم موزیکال «سِلما» برداشته شده است، پس از انتشار با توفانی از واکنش‌های حامیانه طرفداران این هنرمند در فضای مجازی هم‌راه شد. ترانه‌ی «نقاب را بردار» هم‌چنین جای‌گاه پنجم لیست صد ترانه‌ی داغ بیلبورد را به دست آورد و در لیست برترین تک‌ترانه‌های سال مجلات بیلبورد، پیچفورک، رولینگ استون و گاردین نیز از آن نام برده شده است.

  • Green Light – Lorde .۱۱

از ترانه‌های دیگر سال ۲۰۱۷ که با استقبال چشم‌گیری از سوی منتقدان موسیقی رو به رو شد و در لیست بهترین‌های سال مجلات معتبری از جمله اِن-اِم-ای و گاردین قرار گرفت، ترانه‌ی «چراغ سبز» از هنرمند کم سن و سال نیوزیلندی لُرد بود. این ترانه‌ی عاشقانه که از سوی برخی «سرود جدایی» سال هم لقب گرفت، پس از انتشار به صدر فهرست برترین‌های نیوزیلند راه پیدا کرد و در کشورهای دیگری از جمله استرالیا و کانادا نیز جزو ده ترانه‌ی برتر قرار گرفت.

  • Passionfruit – Drake .۱۲

ترانه‌ی «میوه‌ گل‌ساعتی» از رپر کانادایی دِرِیک نیز یکی دیگر از ترانه‌هایی بود که نام آن در لیست برترین‌های سال بسیاری از مجلات موسیقی به چشم می‌خورد. این ترانه که روایت پایانی دردناک برای عشقی از راه دور است، پس از انتشار در لیست ده ترانه‌ی برتر کشورهای دانمارک، ایرلند، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا قرار گرفت و در کانادا نیز به رتبه‌ی دوم دست یافت. دِرِیک هنوز به صورت رسمی ویدئویی برای این ترانه منتشر نکرده است.

XS
SM
MD
LG