لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

خبر‌های‌ کوتاه موسیقی‌ ایران


ذوالفقار عسگریان
ذوالفقار عسگریان

موسیقی امروز: چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳

مراسم تشییع استاد ذوالفقار عسگریان، لغو مراسم یادبود مرتضی پاشایی و مژده آلبوم جدید رستاک موضوع قسمت تازه موسیقی امروز است.

موسیقی امروز: چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:21 0:00
لینک مستقیم

وداع با استاد موسیقی مقامی خراسان

دیروز (سه‌‌شنبه ۱۸ آذر) پیکر ذوالفقار عسگریان، هنرمند برجسته موسیقی‌ محلی و نواحی سرزمین خراسان، به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تشییع استاد عسگریان با حضور مدیرکل ارشاد خراسان، جمعی از هنرمندان و مردم مشهد از مقابل مجتمع امام رضا آغاز شده بود.

این استاد نوازنده دوتار، شامگاه یکشنبه شانزدهم آذرماه در سن ۸۲ سالگی پس از تشدید بیماری قند در بیمارستان امام رضای مشهد از دنیا رفت.

استاد چیره‌دست موسیقی مقامی خراسان که در تربت جام فعالیت می‌کرد، متولد ۱۳۱۱ در خلیل‌آباد کاشمر بود و یادگیری دوتار را از سنین کودکی با پدرش آغاز کرد.

بیش از صد آلبوم موسیقی از او به یادگار مانده است، آثاری چون «نغمه‌های دیار جام»، «دل و جان» و «دسته گل».

استاد عسگری بارها در کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، سوئیس، هلند و بلژیک کنسرت برگزار کرده و صاحب دیپلم افتخار چند دوره جشنواره فجر بود.


لغو مراسم یادبود «مرتضی پاشایی»

مراسم یادمان خواننده جوان مرتضی پاشایی در کیش لغو و به اوایل زمستان امسال موکول شد.

مرتضی پاشایی
مرتضی پاشایی

به گزارش وب‌سایت «موسیقی ما»، مهدی کُرد مدیر برنامه‌های این خواننده، نوازنده و آهنگساز سی ساله در مصاحبه‌ای گفته که به دلیل نزدیکی مناسبت ۲۸ صفر پس از مشورت با اطرافیان و نزدیکان این خواننده، تصمیم گروهی بر این شده که برنامه یادمان مرتضی پاشایی را فعلا لغو و برگزاری آن را به تاریخ دیگری موکول کنند. در ابتدا قرار بود اين مراسم روز بیستم آذرماه در تالار بزرگ جزیره کیش برگزار شود.

وی همچنین گفت: «دوستداران مرتضی پاشایی از اقصی نقاط کشور اقدام به خریداری بلیت این برنامه نموده بودند و استقبال قابل توجهی نیز از آن صورت گرفته بود که جهت احترام به این ابراز محبت‌ها این برنامه قطعاً در تاریخ جدید برگزار خواهد شد و متعاقباً تاریخ و زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد.»

پيش‌تر اعلام شده بود که بعضی از چهره‌های موسیقی پاپ ایران مانند روزبه نعمت‌اللهی، شهرام شکوهی و علی لهراسبی در این برنامه روی صحنه خواهند رفت و کلیه عواید بلیت‌فروشی این برنامه به کودکان سرطانی تعلق خواهد گرفت.

مرتضی پاشایی که از یک سال پیش به سرطان معده دچار شده بود روز جمعه بیست و سوم آبان‌ماه در تهران درگذشت.

آلبوم جدید رستاک

گروه موسیقی «رستاک» در حال تهیه چهارمین آلبوم خود پس از «همه اقوام من»، «رنگواره‌های کهن» و «سرنای نوروز» است.

گروه رستاک
گروه رستاک

به گزارش خبرگزاری مهر، سپهر سعادتی مدیر هماهنگی گروه «رستاک» درباره انتشار تازه‌ترین آلبوم موسیقیایی گروه گفت: «روند تولید آلبوم جدید مدتی است که آغاز شده است. این آلبوم هم در سبک و سیاق آلبوم‌های قبلی در حوزه موسیقی نواحی است که این بار سعی کردیم علاوه بر گنجاندن قطعات مشهور محلی سراغ موسیقی مناطق بکر و مغفول‌مانده کشورمان برویم که به اعتقاد من برای علاقه‌مندان موسیقی جالب توجه خواهد بود.»

سپهر سعادتی نوازنده کنترباس گروه از برنامه‌هایی برای اجراهای زنده در تهران پس از پایان ماه صفر خبر داده و همچنین اعلام کرده که برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و کشورهای خارجی نیز در حال بررسی است.

گروه هجده نفره رستاک از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در زمینه موسیقی نواحی آغاز کرده و با بازسازی بعضی نغمه‌های محبوب محلی موفقیت در خور توجهی به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG