لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

رسم «سه طلاقه» در هند غیرقانونی اعلام شد


مسلمانان حدود ۱۴ درصد از ۱.۳ میلیارد نفری هند را تشکیل می دهند.
مسلمانان حدود ۱۴ درصد از ۱.۳ میلیارد نفری هند را تشکیل می دهند.

دادگاه عالی هند، روز سه شنبه ۳۱ مرداد، رسمی را که به مردان مسلمان اجازه می‌داد با سه بار بر زبان آوردن کلمه «طلاق» از همسران خود جدا شوند، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این حکم پیروزی بزرگی برای زنان مسلمان محسوب می‌شوند که این سنت را برخلاف برابری حقوقی زنان و مردان می‌دانستند.

به نوشته رویترز،‌ این سنت در میان مردان مسلمان در هند رواج داشت که آنها با گفتن سه بارکلمه طلاق، زنان خود را «سه طلاقه» می‌کردند. بنابراین گزارش مردان هندی گاهی از طریق اسکایپ یا اپلیکیشن واتس‌آپ زنان خود را طلاق می‌دادند.

سنت سه طلاقه در میان برخی مسلمانان سنی مذهب رواج دارد. در مذهب شیعه اما سنت سه طلاقه به سه بار طلاق گرفتن زوجین اطلاق می‌شود که در این صورت زن و مرد نمی‌توانند بار دیگر با هم ازدواج کنند، مگر این که زن با مرد دیگری ازدواج کند که آن مردی فوت کند و یا زن را طلاق دهد.

براساس رای روز سه‌شنبه دادگاه عالی هند، دولت درمدت شش ماه، باید قوانین جدیدی را جایگزین سه طلاقه در میان خانواده‌های مسلمان کند.

ممنوعیت سه طلاقه با رای پنج قاضی مرد از ادیان هندو، مسیحی، مسلمان، سیک و زرتشتی صادر شده است. سه تن از این قضات رای به غیرقانونی بودن این سنت دادند.

بسیاری از کشورهای مسلمان، از جمله پاکستان و عربستان سعودی، این سنت اسلامی را ممنوع کرده‌اند.

اعتراض به رواج این قانون سبب شد تا ائتلافی غیر معمول میان زنان مسلمان و حزب حاکم ملی هند به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ایجاد شود. در مقابل، گروه‌های مسلمان می‌گویند دولت حق دخالت در امور دینی را ندارد.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد تلاش اکثریت هندو برای محدود کردن اقلیت مسلمان در کشور هند وجود دارد. مسلمانان حدود ۱۴ درصد از ۱.۳ میلیارد نفری هند را تشکیل می دهند.

ناندرا مودی، نخست‌وزیر هند، صدور این حکم را اقدامی «تاریخی» خواند و گفت: « ملغی شدن این سنت، برابری زنان مسلمان را تسویه می کند و اقدامی قدرتمند برای توانمندسازی زنان است».

مانکا گاندی، وزیر توسعه امور زنان و کودکان هند نیز گفت:«دیوان عالی کشور حق دخالت در فضای شخصی را دارد و این کار را انجام داده است.»

با این همه برخی از گروه‌های مسلمان در هند با تایید اشتباه بودن سنت سه طلاقه گفته‌اند جامعه مسلمانان خود باید این سنت را بازنگری می‌کرد.

XS
SM
MD
LG