لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

حکومت نظامی در میانمار؛ آنگ سان سوچی خواستار حضور مردم در خیابان‌ها شد


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اقدام ارتش میانمار به کودتا و بازداشت آنگ سان سو چی، حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوترش، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که تحولات کنونی در میانمار ضربه‌ای جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است.

اتحادیه اروپا نیز کودتای نظامیان در میانمار را «به شدت» محکوم کرد و خواهان آزادی «فوری» مقامات ارشد دولت این کشور شدند.

اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا با انتشار توئیتی خواهان آزادی «فوری و بدون قید و شرط» همه کسانی شد که بعد از کودتا بازداشت شدند و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکومیت کودتا گفت که دموکراسی در این کشور باید حفظ شود.

آمریکا، بریتانیا و ترکیه نیز به شدت این کودتا را محکوم کرده‌اند و چین تنها اظهار امیدواری کرده است که ثبات به میانمار بازگردد.

شب گذشته، ساعاتی پس از بازداشت آنگ سان سو چی و شماری از چهره‌های حزب حاکم در میانمار، ارتش این کشور با اعلام وضعیت اضطراری قدرت را به طور کامل در اختیار گرفت.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی میانمار که متعلق به ارتش این کشور است روز دوشنبه ۱۳ بهمن اعلام کرد که ارتش یک ژنرال سابق را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده است.

آنگ سان سو چی که کماکان در بازداشت نظامیان است از مردم خواسته است وارد خیابان‌ها شده و اعتراض کنند.

در میان کشورهای آسیای شرقی دولت ژاپن کودتا را غیرقابل قبول خوانده و آن را محکوم کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که صدها نفر در ژاپن در اعتراض به کودتای نظامیان میانمار تجمع کرده‌اند.

روسیه تاکنون واکنشی به کودتای نظامی میانمار نداشته است. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه یک هفته قبل از کودتا به میانمار سفر کرد و با مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش که رهبری کودتا را در دست دارد، دیدار کرد.

بازداشت خانم آنگ سان سوچی و یارانش در پی تنش‌های فزاینده بین دولت غیرنظامی و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در میانمار رخ می‌دهد که نظامیان معتقدند در جریان آن تقلبات گسترده رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها صبح دوشنبه خطوط تلفن در نایپیداو، پایتخت میانمار، قطع شده بود.

رادیو و تلویزیون دولتی میانمار نیز اعلام کرد که دچار مشکلات فنی است و نمی‌تواند برنامه‌ای پخش کند. این رسانه در اطلاعیه‌ای گفت: «با توجه به مشکلات ارتباط کنونی، با احترام به اطلاع شما می‌رسانیم که برنامه‌های معمول ام‌آرتی‌وی و رادیو میانمار پخش نخواهد شد.»

آنگ سان سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه نوبل صلح، سال ۲۰۱۵ پس از سال‌ها زندان خانگی به قدرت رسید.

خانم سو چی که به خاطر مبارزات خود برای دموکراسی در ابتدا چهره‌ای مورد حمایت جامعه بین‌المللی بود طی سال‌های اخیر به دنبال عملیات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا و حمایت از این عملیات، وجهه بین‌المللی خود را از دست داد. با این حال او همچنان در داخل کشور محبوبیت بسیاری دارد.

ائتلاف ملی برای دموکراسی انتخابات ماه نوامبر گذشته را در رقابت با یک حزب طرفدار ارتش پیروز شد، اما ارتش این انتخابات را مخدوش دانسته است.

ارتش میانمار روز شنبه در پی بالا گرفتن احتمال کودتا در کشور اعلام کرده بود که بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند و از آن تبعیت خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات میانمار ادعای ارتش مبنی بر تقلب را رد کرده و تاکید داشته خطای عمده‌ای که منجر به تغییر نتیجه انتخابات شود، رخ نداده است.

قانون اساسی میانمار ۲۵ درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار ارتش گذارده است. همچنین کنترل سه وزارتخانه کلیدی دولت آنگ سان سوچی نیز به ارتش واگذار شده بود.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG