لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه در میانمار به ۹۱ نفر


خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع خبری و شاهدان عینی از مرگ «دست‌کم ۹۱ نفر» در همین روز به دست نیروهای امنیتی خبر داد. رویترز ساعاتی قبل این رقم را «حداقل ۵۰ نفر» گزارش داده بود.

روز شنبه در کشور میانمار مصادف با رژه بزرگ نیروهای مسلح است. به موازات آن نیروهای امنیتی در این روز به روی معترضان خواهان دموکراسی آتش گشوده و در چند نقطه از این کشور طبق اطلاعات موجود، ۹۱ نفر معترض کشته‌ شدند.

طبق این گزارش، ۲۹ نفر در شهر ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار، و ۲۴ نفر نیز در شهر یانگون، پایتخت تجاری این کشور، کشته شده‌اند.

صبح شنبه قرار بود اعتراضات تازه و گسترده‌ای در چندین شهر میانمار برگزار شود، از همین رو به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی برای عدم تداخل این اعتراضات با رژه نیروهای مسلح دست به سرکوب خشن مردم زده‌اند.

خبر کشته شدن ۹۱ نفر در یک روز تنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که گزارش شد در کمتر از دو ماه گذشته، دست‌کم ۴۰۰ معترض به کودتای نظامیان در این کشور در پی تیراندازی و خشونت از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

داده‌های گردآوری‌شده توسط گروه‌های مدافع حقوق بشر همچنین نشان می‌دهد تقریبا ۹۰ درصد کشته‌شدگان به ضرب گلوله از پا درآمده‌اند و یک چهارمِ این تعداد نیز از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح در روز شنبه، مین آنگ هلاینگ، رهبر کودتا و فرمانده ارتش، بار دیگر از کودتا دفاع کرده و وعده داد که پس از برگزاری انتخاباتی دوباره ارتش از قدرت کناره‌گیری کند.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبر کودتا تهدیدی را هم چاشنی سخنرانی خود کرد، این که اقدامات «تروریستی که آرامش و امنیت کشور را بر هم بزند» پذیرفته نیست.

از زمان وقوع کودتای نظامی در روز یکم فوریه (۱۳ بهمن) و برکناری آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار، تقریبا سه هزار معترض بازداشت، متهم یا محکوم شده‌اند، از جمله خانم سوچی که در نخستین روز کودتا به همراه تعداد کثیری از سیاستمداران دولت منتخب مردم بازداشت و به فساد مالی و دریافت رشوه متهم شده است.

XS
SM
MD
LG