لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

کره شمالی بار دیگر اقدام به آزمایش موشکی کرد


تصویری آرشیوی از آزمایش موشکی کره شمالی
تصویری آرشیوی از آزمایش موشکی کره شمالی

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز سه‌شنبه ۶ مهر موشک دیگری را به سوی آب‌های ساحل شرقی این کشور شلیک کرده است. پیونگ‌یانگ در همین حال از ایالات متحده و کره جنوبی خواست که دست از «سیاست‌های خصمانه» خود بردارند.

ارتش کره جنوبی در اطلاعیه خود جزییات بیشتری درباره شلیک این موشک ارائه نکرد، اما وزارت دفاع ژاپن گفت که به نظر می‌رسد موشک مورد اشاره از نوع بالستیک بوده باشد.

شلیک این موشک ساعاتی قبل از آن صورت گرفت که سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد از ایالات متحده خواست «سیاست‌های خصمانه» خود علیه پیونگ‌یانگ را تغییر دهد و گفت که هیچ کسی نمی‌تواند حق کره شمالی در دفاع از خود و آزمایش تسلیحاتی را منکر شود.

کره شمالی همچنین سئول و واشینگتن را به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم کرد و گفت که آنها ساخت تسلیحات در این کشور را محکوم می‌کنند حال آن که همچنان به فعالیت‌های نظامی خود ادامه می‌دهند.

روز ۲۲ مرداد کره شمالی و کره جنوبی، هر دو دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زدند که این اتفاق یکی از آخرین نمودهای رقابت تسلیحاتی دو کشور محسوب می‌شود.

همان زمان واشینگتن آزمایش کره شمالی و یک آزمایش موشکی دیگر این کشور را که چند روز قبل از آن انجام داده بود و کارشناسان معتقدند احتمالا موشک کروز قادر به حمل کلاهک هسته‌ای بوده باشد، محکوم کرد و آن را در حکم تهدید همسایگان دانست. اما اشاره‌ای به آزمایش موشک بالستیک سئول نکرد.

کره شمالی از آن زمان چندین بار از تمایل خود به از سرگیری گفت‌وگوها با همسایه جنوبی خود صحبت کرده و گفته است که اگر کره جنوبی از سیاست‌های خصمانه و استانداردهای دوگانه خود دست بردارد، اجلاسی دیگری با مقامات این کشور برگزار خواهد کرد.

کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد، نیز در مجمع عمومی این سازمان گفت که این کشور در حال تقویت توان دفاعی خود است و اگر ایالات متحده سیاست‌های خصمانه خود را تغییر دهد، با اشتیاق به پیشنهادات مذاکره پاسخ خواهد داد.

وی افزود که اما پیونگ‌یانگ معتقد است هیچ چشم‌اندازی مبنی بر تغییر واقعی سیاست‌های ایالات متحده وجود ندارد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG