لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

خاتمی و شایگان برندگان اولین «جایزه گفت وگوی جهانی»


شایگان (راست) و خاتمی برنده اولین «جایزه گفت وگوی جهانی» شدند.
شایگان (راست) و خاتمی برنده اولین «جایزه گفت وگوی جهانی» شدند.
جایزه بین المللی «گفتگوی جهانی» که از سال جاری از سوی سازمانی به همین نام در دانمارک، به کوشندگان در راه ایجاد گفت وگوی جهانی اعطا می شود، به دو ایرانی تعلق گرفت.

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، و داریوش شایگان، از اندیشمندان سرشناس ایرانی، برندگان اولین دوره این جایزه بین المللی هستند.

در پایگاه اطلاع رسانی «جایزه گفت وگوى جهانى» آمده است که این جایزه درباره تحقیقات بینافرهنگى و همکارى و ارتباط های فرهنگی در جهان امروز است. این جایزه بر اهمیت تحقیقات میان فرهنگى در جامعه مدرن و ارزش مطالعات انجام شده تاکید دارد و به محققان،‌ روزنامه‌نگاران و سازمان‌هاى مستقل در سراسر جهان که مسئولیت این گفتگو را برعهده دارند تعلق می گیرد.

این جایزه از سال ۲٠٠٩ تا ۲٠١۷ هر دو سال یکبار برگزار خواهد شد.

داریوش شایگان فیلسوف و سیدمحمد خاتمی سیاستمدار دو چهره نامدار ایرانی هستند که سال ها در زمینه گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها فعالیت کرده اند.

طبق اعلام وب سایت این سازمان، اولین دوره از کنفرانس ها و اهدای جوایز به برندگان در ژانویه ۲٠١٠ طی مراسمی در دانشگاه آرهوس کپنهاگ برگزار خواهد شد که داریوش شایگان و سید محمد خاتمی از مدعوین مراسم هستند.

داریوش شایگان از سال های پیش از انقلاب اسلامی، ایده گفت وگوی فرهنگ ها و تحقیقات سامان یافته بینافرهنگی را پایه گذاری کرد و با تحقیقات و آثار خود در شناخت فرهنگ ملل مختلف کوشا بود.

از وی آثار زیادی در این زمینه در چند دهه اخیر به جا مانده است.

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران که در سال ١۳۷۶ به قدرت رسیده بود در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنانی بحث «گفت وگوی بین تمدن ها» را به عنوان نیاز جامعه جهانی مطرح کرد و پیشنهاد داد که سالی به این نام اعلام شود.

در پی آن اعضای سازمان ملل با رای اکثریت، سال ۲٠٠١ را سال «گفت وگوی تمدن ها» نام گذاری کردند و در پی آن نیزمحمد خاتمی موسسه ای تحت «مرکز بين المللي گفت وگوي تمدن ها» را در دوران ریاست جمهوری خود راه اندازی کرد تا پیگیر این ایده باشد.

هرچند این نهاد که ابتدا با انگیزه فراوانی تاسیس شد اما با حملات تروریستی سال ۲٠٠١ به مرکز تجارت جهانی، دنیا به سمت جنگ پیش رفت و عملا این ایده کم رنگ شد و فعالیت های این مرکز نیز رو تعطیلی نهاد.

بعدها عطالله مهاجرانی وزیر مستعفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست این نهاد منصوب شد که پس مدتی نیز کنارگیری کرد و در ابتدای روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، با حکم وی این نهاد با ادغام در چند سازمان دیگر ، عملا منحل شد.

اما در همان ماه های پایانی دوران ریاست جمهوری محمدخاتمی، وی اقدام به ثبت بنیادی به همین نام در تهران و ژنو کرد. موسسه ای که هم اکنون نیز تحت ریاست وی فعالیت های خود را انجام می دهد.

با اعلام خبر برگزیده شدن این دو ایرانی سرشناس برای اولین «جایزه گفت وگوی جهانی» قرار است جایزه در ماه ژانویه و در جریان برگزاری کنفرانس این موسسه اهدا شود و برندگان نیز درباره فعالیت های خود سخنرانی کنند.
XS
SM
MD
LG