لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

استعفاهای تازه در فرهنگستان هنر پس از برکناری میر حسین موسوی


عکس جمعی آخرین نشست مجمع عمومی فرهنگستان هنر در حضور میرحسین موسوی
عکس جمعی آخرین نشست مجمع عمومی فرهنگستان هنر در حضور میرحسین موسوی
برکناری سه شنبه شب میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنان با حاشیه هایی روبرو است. آخرین گزارش ها حکایت از استعفای برخی از اعضای و مدیران این فرهنگستان دارد.

در این زمینه ابتدا رضا مرادی غياث‌آبادی، پژوهشگر و نویسنده که در زمینه باستان شناسی فعالیت می کند طی نامه ای به ریاست جدید فرهنگستان همکاری خود را با فرهنگستان‌ هنر قطع کرد.

در نامه وی که ابتدا در سایت شخصی اش منتشر شد خطاب به علی معلم دامغانی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس جدید انتخاب شده، آورده است: «با توجه به برکناری جناب آقای مهندس ميرحسين موسوی (معمار و هنرمند توانا، معتمد هنرمندان ايران و صاحب آثار برجسته و فراوان در زمينه معماری و نگارگری) از رياست فرهنگستان هنر، نبود انگيزه و تمايل قلبی خود به همکاری‌های آتی را اعلام می‌دارم و تقاضا دارم طرح پژوهشی اينجانب به نام «سنگ‌نگاره‌های ايران» که در تاريخ ۲۵ تيرماه ۱۳۸۷ به فرهنگستان هنر تقديم شده بود را بلامحل بگذاريد.»

یک روز بعد خبر استعفای محمدمهدی حيدريان، معاون هنری فرهنگستان هنر نیز در خبرگزاری ها منتشر شد.

معاون هنری فرهنگستان هنر هم دليل استعفای خود را برکناری ميرحسين موسوی از رياست فرهنگستان هنر اعلام کرده است.

خبرگزاری ها در این زمینه نوشتند که وی از زمان اعلام خبر برکناری ميرحسين موسوی در فرهنگستان هنر حاضر نشده است.

محمد مهدی حيدريان در دوره سيدمحمد خاتمی معاونت امور سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار بود. او در دوره معاونت خود در وزارت ارشاد، به حضور دولت در عرصه سينما انتقادهايی داشت.

با این حال خبر های غیر رسمی حکایت از احتمال استعفای افراد دیگری نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این خبرها با بیان اینکه «امیدوارم هیچ یک از اعضای فرهنگستان هنر استعفا ندهند»، گفت: «البته در صورت استعفای برخی از اعضای فرهنگستان هنر، اعضای جدید جایگزین می شوند.»

میرحسین موسوی که در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم جدی ترین رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد بود در پی نشست سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن بر عهده محمود احمدی نژاد است پس از ١١ سال از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد.

محمد محمديان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این خبر را در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود.

وی همچنین خبر از جایگزینی «علی معلم دامغانی» به عنوان رئیس فرهنگستان و مهدی کلهر، مصطفی رحماندوست و جهانگير الماسی به عنوان اعضای جدید فرهنگستان هنر داده بود.

با اینکه چند روزی از انتشار این خبر و انتخاب رئیس جدید فرهنگستان هنر می گذرد اما ظاهرا «علی معلم دامغانی» از ریاست خود بی خبر است.

«خبرآنلاین» که به حامیان علی لاریجانی نزدیک است در خبری به نقل از «شبستان» نوشته است: علی معلم دامغانی که سه شنبه شب در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رییس فرهنگستان هنر انتخاب شد، از انتخاب خود بی اطلاع بوده است. شنیده های خبرنگار شبستان حاکی است، «معلم دامغانی» پس از شنیدن این خبر گفته است: «احتمالا منظور از معلم، علی معلم فیلمساز بوده است، نه من!»

همین گزارش حکایت از آن دارد که علی معلم «دلیل این ناباوری را این می داند که او شاعر و محقق ادبی است و اگر قرار باشد در فرهنگستانی حضور یابد، آن فرهنگستان زبان و ادب (به ریاست غلامعلی حداد عادل) است، نه فرهنگستان هنر.»

این درحالی است که تاکنون خبری مبنی بر صدور حکم برای «محمد علی معلم دامغانی» به عنوان رییس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر نشده است.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که «بر این اساس با رای اعضای شورای انقلاب فرهنگی» علی معلم دامغانی «که از شعرای انقلابی و شناخته شده کشور است» به سمت ریاست فرهنگستان هنر برگزیده شده است.

در این بین، جواد آرين ‌منش، نماينده مشهد و نايب ‌رئيس کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است ۱۶ بيانيه صادر شده از سوی ميرحسين موسوی موجب عزل وی از سمت رياست فرهنگستان هنر شده است.

اما سعید ابوطالب نماینده پیشین مجلس که از اصولگرایان محصوب می شود در واکنش به این تغییرات گفته است که «عزل موسوی از فرهنگستان هنر نشان می‌دهد آقایان قافیه را باخته‌اند.»

سعید ابوطالب در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در پاسخ به سئوالی درباره کشاندن اختلافات سیاسی به حوزه فرهنگ و تلاش احمدی‌نژاد برای برکناری میرحسین موسوی با تغییر قانون و سفر رفت و برگشت چندساعته از شیراز به تهران برای حضور در جلسه برکناری معمار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد آقایان اکنون به جان فرهنگ مملکت افتاده‌اند و قصد نابود کردن آن را دارند.»

مجید مجیدی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری که عضو پیوسته فرهنگستان هنر نیز هست در واکنش به این تغییرات گفت: «نگاه فرمایشی به مقوله فرهنگ و هنر، فاصله میان هنرمندان و فرهیختگان با حاکمیت سیاسی را بیشتر می‌کند و اعتماد مردم نسبت به هر دو را سلب می‌سازد.»

وی کمترین نتیجه اتخاذ تصمیماتی از این دست را، از دست دادن سرمایه‌های بی‌نظیر کشور دانست.

این تغییر از ۱۶ آبان ماه آغاز شد؛ درست زمانی که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خود مصوبه یی را به تصویب رساندند که طی آن رئیس فرهنگستان توسط رئیس جمهور تعیین می شود و روند قبلی تعیین رئیس فرهنگستان که طی آن مجمع عمومی فردی را برای ریاست معرفی می کرد و سپس رئیس جمهور او را به تایید می رساند، نقض شود.

بسیاری معتقد بودند که مصوبه ۱۶ آبان ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف «حذف محترمانه و برکناری میرحسین موسوی» تهیه شد هرچند محمود احمدی نژاد هدف خود را تغییر رویکرد حاکم بر کلیه فرهنگستان ها و نظارت بیشتر اعلام کرد.

با وجود این، اعضای مجمع عمومی فرهنگستان هنر در ۲۱ آبان ماه از این مسئله انتقاد کردند.

اما میرحسین موسوی که در اولین روز دی ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برکنار شد به محض ابلاغ حکم، پیامی را خطاب به هنرمندان و همکاران سابق خود صادر کرد.

وی در این پیام از «همه هنرمندان و دانشگاهیان و فرهیختگان که در سال های گذشته با فرهنگستان هنر همکاری کردند» تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد «که آیندگان قدر سرمایه اجتماعی فراهم آمده یی که موجب اعتماد جامعه بزرگ هنرمندان کشور به فرهنگستان هنر گردیده است را بدانند و تلاش کنند آن را افزون تر سازند.»

با وجود این همچنان سرنوشت ریاست و شیوه ادامه کار اعضای فرهنگستان هنر در هاله ای از ابهام قرار دارد که با گذشت روزهای آینده شفاف تر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG