لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

نیروهای مسلح ایران؛ تغییرات به ارتش هم رسید


رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران
رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران
اجرای تغییرات ساختاری و جابجایی ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است.

هرچند جزئیات تغییرات در ارتش جمهوری اسلامی تاکنون علنی نشده است، اما تغییرات ساختاری در سپاه با تشریح و تبیین فرمانده هان آن از دو سال پیش رسانه ای شد.

با این حال هر از چندگاهی نشانه های اعمال تغییرات در ماموریت ها و ساختارهای ارتش در رویدادهای خبری دیده می شود.

روز پنجشنبه خبرگزاری مهر به نقل از شعبه محلی خود در شهرستان گرگان گزارش مراسم تودیع یک مقام ارتشی را مخابره کرد که در آن سرتیپ احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش از جابجایی ١۲ پادگان این نیرو در تحولات ساختاری اخیر ارتش خبرداد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این جابجایی ها را در راستای اجرای «طرح تحول نزاجا» - نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی- قلمداد کرد.

طرح تحولی که جزئیات چندانی از آن در سال های اخیر، منتشر نشده است.وی که در مراسم تودیع «ارشد نظامی استان های گلستان، مازندران و خراسان شمالی» در گرگان سخن می گفت، افزود:«این پادگانها یا در حال جابجایی بوده و یا در حال مطالعه برای جابجایی هستند.»

وی پادگان های مشهد، تبریز، بیرجند، اهواز را از جمله پادگان هایی نامید که «مطالعات جابجایی آنها در دست اقدام است».

فرمانده نزاجا در توجیه تحولات ساختاری گفت: «در نظم نوین جهانی، مناطقی که از نظر اقتصادی و .. جایگاه ویژه ای دارند، مدنظر ابرقدرتها بوده و درصدند تا برای تسلط بردنیا بر انرژی دنیا مسلط شوند.»

وی با اشاره به تلاش های «دشمنان» برای ایجاد تفرقه در کشور و بین گروهها و مذاهب مختلف اظهار داشت: «ایجاد یاس و ناامیدی، توسعه فساد و بی بندباری و مواد مخدر از جمله تهدیدات نرم دشمنان است.»

این تغییرات در حالی روی می دهد که در بهمن ماه سال گذشته (۱۳۸۷) یکی از مقامات ارشد ارتش خبر از تغییر در بخش هایی از ساختار ارتش ایران داده بود.

عمده ترین تغییر ساختاری افزوده شدن «قرارگاه پدافند هوایی» به عنوان نیروی چهارم ارتش ایران بود.

پیش از آن ارتش جمهوری اسلامی سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی را در زیر مجموعه ساختار نظامی خود داشت.

هدف از افزودن نیروی چهارم به ساختار ارتش، «ارتقای توان رزم و توسعه توان رزمی پدافند هوایی» ایران اعلام شده بود.

سرتیپ احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء که سال گذشته این خبر را اعلام کرد یادآور شده بود که «در ساختار جدید ارتش ایران، تمامی تجهیزات، نیروهای پدافندی و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی در اختیار قرارگاه پدافند هوایی قرار می‌گیرد.»

بسیاری از صاحب نظران معتقد بودند که این بزرگترین تغییرات ساختاری ارتش طی ۳۰ سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران است.

بعدها نیز سرتیپ پورداستان فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرده بود که در طرح تحول نیروی زمینی ارتش ‌‌«آنچه مدنظر قرار گرفته شده، تحریک یگان‌ها و قابلیت انعطاف یگان‌هاست.»

وی وعده داده بود که نیروی زمینی ارتش ایران متناسب با «تهدید‌ها» متحول خواهد ‌شد.

تغییر ساختار ارتش ایران پس از تغییرات ساختاری در سپاه پاسداران، در دو سال گذشته روی می دهد.

سپاه پاسداران در سال‌جاری ساختار سازمانی خود را متحول و به سپاه‌های استانی تبدیل شد.مقام‌های سپاه هدف از این اقدام را افزایش قدرت دفاعی این نیرو‌ها در هر استان اعلام کرده‌اند.

ایران اولین ارتش نوین خود را رسما در دی ١۳٠٠ در اواخر سلطنت قاجاریه راه اندازی کرد. واحدهای نظامی در قشون متحدالشکل ادغام شدند و تحت اشراف وزارت جنگ و فرماندهی واحدی قرار گرفتند. کلیه واحدهای نظامی و انتظامی تا پایان سلطنت رضاشاه از حوزه نظارت قوه مقننه، قوه مجریه و کابینه خارج و زیر نظر مستقیم وی بودند.

در جریان انقلاب اسلامی در ایران، ارتش در روز ۲١ بهمن ١۳۵۷ ضمن اعلام بی طرفی عملا آخرین امیدهای نظام سلطنتی در ایران را ناامید کرد و بخش هایی از افسران ارتش به انقلابیون پیوستند و تعدادی از سران ارتش نیز به جوخه اعدام سپرده شدند.

پس از انقلاب و در جریان جنگ هشت ساله بین ایران و عراق نیز ارتش ایران حضور داشت اما به مرور زیر سایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت که نیروی سیاسی نظامی تشکل یافته از انقلابیون پس از انقلاب بود که در کنار ارتش، نیروی نظامی جدیدی را تشکیل دادند.
XS
SM
MD
LG