لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

کهریزک باز هم خبرساز، این بار با مرگ یک پزشک


رامين پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک
رامين پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک
چند ماه پس از افشای بازداشتگاه کهریزک که برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در آن نگهداری می‌شدند و در همان جا تحت «شکنجه و آزار» قرار گرفتند، در روزهای اخیر نام این بازداشتگاه بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد.

این بار انتشار خبر مرگ پزشکی که دوران سربازی خود را می‌گذراند و هر از گاهی برای انجام امور پزشکی به کهریزک اعزام می‌شد پرونده جدیدی را در مورد بازداشتگاه کهریزک گشود.

اولین بار در ابتدای هفته جاری، پایگاه اینترنتی «نوروز» که به حزب جبهه مشارکت تعلق دارد با انتشار خبری از مرگ این پزشک ۲۶ ساله به نام رامین پوراندرجانی خبر داد و احتمال «خودکشی یا قتل» او را مطرح کرد.

پایگاه اینترنتی «تغییر» نیز که به حزب اعتماد ملی نزدیک است با انتشار خبر مشابهی از «خودکشی» این پزشک نوشت.

در این خبرها آمده بود که «آقای پوراندرجانی سه‌شنبه هفته پیش در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران درگذشت و مقامات مسئول علت مرگ او را سکته قلبی در خواب عنوان کردند».

هرچند در ابتدا این خبر با سکوت مراجع مسئول مواجه شد، اما با صدور اطلاعیه دادستانی عمومی و انقلاب تهران که خبر از آغاز بررسی در مورد علل مرگ این پزشک‌وظیفه داده بود این خبر ابعاد جدی‌تری به خود گرفت.

دادستانی عمومی و انقلاب تهران در بیانیه‌ای که دوشنبه شب صادر شد نوشته بود که «علت مرگ رامین پوراندرجانی در دست بررسی است و آزمایش‌های اولیه پزشکی قانونی نشان می‌دهد که علت مرگ او مسمومیت نبوده است و آزمایش‌های بیشتر برای تشخیص علت مرگ در حال انجام است».

این اطلاعیه تایید می‌کرد که «بر اساس گزارش نیروی انتظامی جسد متوفی در تاریخ ١٩ آبان‌ماه در محل خدمت وی کشف شده بود که در پی اعلام مراتب با دستور بازپرس ویژه قتل جسد نام‌برده به پزشکی قانونی انتقال یافت».

یک روز پس از آن مجلس شورای اسلامی نیز عملا وارد ماجرا شد، به‌ویژه که خبرهای غیررسمی منتشر شده حکایت از آن داشت که پزشک «فوت شده» پیش از این در ارتباط با پرونده بازداشتگاه کهریزک به عنوان «متهم» احضار و چند روزی نیز بازداشت شده بود.

خودکشی یا ایست قلبی؟

رامین پوراندرجانی
سایت اصول‌گرای «جهان» که به رئیس كمیته ویژه شورای امنیت ملی نزدیک است از این پزشك به عنوان «یكی از متهمان پرونده جنایت كهریزك» نام برد و اعلام كرد كه وی «خودكشی» كرده است.

به نوشته این سایت، «این فرد چندی قبل پس از بازجویی به عنوان یكی از متهمان پرونده كهریزك بازداشت و سرانجام با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شد».

پایگاه‌های اینترنتی مختلف از جمله «نوروز» نیز در این مورد نوشتند: «او همچنین پس از شهادت روح‌الامینی یک هفته بازداشت می‌شود تا اعلام کند که روح‌الامینی به علت ابتلا به مننژیت فوت کرده است، در حالی‌ که گزارش مستند پزشکی قانونی علت فوت [روح‌الامینی] را اصابت ضربه به سر این شهید جنبش سبز عنوان کرده بود. پوراندرجانی بعد از انتشار گزارش پزشکی قانونی به قید ضمانت آزاد می‌شود، اما چندین بار توسط بازرسی کل ناجا، دادسرای نظامی و شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور مورد بازجویی قرار می‌گیرد و به علت آگاهی کامل از جزئیات آن چه که در کهریزک اتفاق افتاده بود از طرف افراد ناشناس بارها برای عدم انتشار حقایق این بازداشتگاه تهدید می‌شود تا مبادا دخالت مستقیم سران نظامی و قضائی کشور را در این بازداشتگاه فاش کند.»

از سوی دیگر گفته می‌شود در حالی كه ۳ ماه از خدمت وظیفه این پزشک‌وظیفه مانده بود، وی برای معاینه به كهریزك فرستاده می‌شود و گویا برخی افراد نظیر مرحوم محسن روح‌الامینی نیز که در حوادث پس از انتخابات و در همین بازداشتگاه کشته شد نیز توسط وی معاینه شده‌اند.

در حالی كه پیكر این پزشك در ۲١ آبان‌ماه تشییع شد، برخی رسانه‌ها مدعی شدند خانواده این پزشك اجازه كالبدشكافی پیدا نكرده و روز گذشته نیز مجلس ترحیم وی را برگزار کرده‌اند.

پیگیری از سوی نمایندگان مجلس

روز سه‌شنبه چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، را «مشکوک» خوانده و
اعلام کرده‌اند این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، گفت: «اعضای این کمیسیون از پزشکی قانونی خواسته‌اند علت مرگ این پزشک ۲۶ ساله را اعلام کند.»

در عین حال مجید نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز این مرگ را «مشکوک» خوانده است.

در این بین علی مطهری، از نمایندگان اصول‌گرا و مستقل مجلس، هم از کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث بعد از انتخابات خواست تا مرگ این پزشک را نیز بررسی کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «پارلمان نیوز» که به فراکسیون اقلیت مجلس تعلق دارد، پرویز سروری، نماینده تهران و عضو کمیته ویژه مجلس، در خصوص خبر خودکشی رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک، گفته است که «این موضوع را باید از طریق ناجا پیگیری کرد».

مسعود پزشکیان نماینده تبریز که خود پزشک است و در دولت محمد خاتمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بود، در جمع خبرنگاران حاضر در مجلس تاکید کرده است که سکته قلبی با «سن و سال آقای پوراندرجانی جور در نمی‌آید».

بر اساس گزارش‌ها، بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ دلیل مرگ او در ۱۹ آبان را ایست قلبی در خواب و در خوابگاه محل خدمتش عنوان کرده است.

مرگ این پزشک جوان در حالی روی می‌دهد كه با گذشت ۴ ماه از وقایع كهریزك، هنوز گزارش كمیته ویژه مجلس و كمیته شورای عالی امنیت ملی منتشر نشده است.

در پی افشای وقایع بازداشتگاه کهریزک و مرگ چندین نفر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، آیت‌الله علی خامنه‌ای در حکمی مستقیم بازداشتگاه کهریزک را به دلیل «غیراستاندارد» بودن تعطیل و دستور پیگیری عوامل و اوامر «تخلفات» در این بازداشتگاه را صادر کرد.

با این حال تاکنون هیچ گزارش رسمی از نتایج این بررسی‌ها منتشر نشده است و روز سه‌شنبه علیرضا آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران، خبر تعلیق یکی از قضات دادسرا در ارتباط با این پرونده را تایید کرد.

پیش از این خبرهای غیررسمی حکایت از تعلیق سه قاضی دادسرا و چند مقام نظامی دیگر داشته است.
XS
SM
MD
LG