لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

وزیر دفاع اسرائیل: برای مقابله با جمهوری اسلامی، با آمریکا «تقسیم کار» کرده‌ایم


نَفتالی بِنِت، وزیر دفاع اسرائیل
نَفتالی بِنِت، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که کشور او و آمریکا در مورد رویارویی با نفوذ و حضور نیروهای ایران و متحدینش در منطقه به «توافق تقسیم کار» رسیده‌اند.

به گفته نَفتالی بِنِت، آمریکا در حوزه عراق با ایران و نیروهای نیابتی‌اش مقابله خواهد کرد و اسرائیل کماکان در سوریه اهداف متعلق به ایران و هم‌پیمانان ایران در سوریه را هدف ضربه قرار خواهد داد.

نفتالی بنت گفته است که «توافق تقسیم کار» هفته گذشته در جریان مذاکرات او با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در سفری که به واشینگتن داشت، به‌دست آمد.

به گفته وی، هدف اسرائیل و آمریکا جلوگیری از ایجاد یک دالان نقل و انتقال تجهیزات نظامی از ایران، از طریق خاک عراق، سوریه تا ساحل دریای مدیترانه در لبنان است.

به گزارش تایمز اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرده که کشورش بیشترین تمرکز را بر رویارویی با جلوگیری از نقل و انتقال جنگ‌افزار ایرانی از طریق سوریه برای حزب‌الله در لبنان خواهد داشت.

در همین حال، نفتالی بنت گفته است که در برابر هر کاروانی از تسلیحات که اسرائیل از آن آگاه می‌شود و به آن حمله می‌کند، پنج کاروان دیگر نیز هست که ایران و حزب‌الله موفق به جابه‌جایی آن می‌شوند.

به گفته وی، زرادخانه راکتی حزب‌الله غنی‌تر شده و این سازمان اکنون تا ۱۳۰ هزار راکت و خمپاره‌انداز دارد که «از زرادخانه ارتش شماری از کشورها بیشتر است».

سخنگوی پنتاگون از نشان دادن واکنش به سخنان آقای بنت خودداری کرده و تنها گفته است که آمریکا همچنان به اتحاد نظامی پرقدرت با اسرائیل متعهد است.

نفتالی بنت در همین حال گفته است که بمباران‌های نظامی کشورش در سوریه کافی نیست بلکه سوریه را باید به «ویتنام ایران» مبدل کرد.

از آغاز به کار نفتالی بنت در مقام وزارت دفاع در سه ماه گذشته، این چندمین بار است که وی از عبارت «مبدل کردن سوریه به ویتنام ایران» استفاده می‌کند.

او به تازگی گفت راهبرد کلی کشورش در برابر ایران باید تغییر کند و هدف، «زدن سر اختاپوس باشد».

نفتالی بنت در سخنان تازه خود گفت «در این سرزمینی که امروز سوریه نامیده می‌شود، این اسرائیل است که از نظر اطلاعاتی و برتری نیروی هوایی، دست بالا را دارد». وی همچنین فاش کرد که اسرائیل هفته گذشته در سوریه به اقدام نظامی دست زد.

به نظر می‌رسد اشاره نفتالی بنت به حملات بامداد پنجشنبه گذشته باشد که در آن چند مرکز نظامی سوریه در نقاط مختلف این کشور با موشک‌های شلیک شده از جنگنده‌هایی از فراز لبنان و بلندی‌های جولان هدف قرار گرفتند.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه گزارش داده بود که ۲۳ تن در آن حملات کشته شدند که هشت تن از آنها سوری و پانزده تن غیرسوری بودند؛ این گروه احتمال داه بود که سه تن از پانزده کشته شده غیر سوری، ایرانی بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز اقدام نظامی اخیر منتسب به کشورش در سوریه را تلویحاً تأیید کرد.

واکنشی از روسیه

پس از ناکامی ایران در چهارمین تلاش برای پرتاب ماهواره به فضا، بنیامین نتانیاهو شامگاه یکشنبه گفت «همین الان به ما بشارت رسید که ایران در پرتاب ماهواره شکست خورده؛ همانگونه که در ارسال سلاح به سوریه و لبنان شکست می‌خورد؛ چون ما همواره در آنجا اقدام می‌کنیم؛ حتی در همین ایام».

در این میان، الکساندر یفیموو، سفیر روسیه در سوریه، حملات اسرائیل در سوریه را «تحریک‌آمیز و بسیار خطرناک» نامید و گفت این رویه جان بی‌گناهان را با مخاطره روبرو، و احتمال بروز درگیری را تشدید می‌کند.

سفیر روسیه در دمشق در مصاحبه با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک گفت موشک‌های اسرائیلی به بخش‌هایی از مناطق مسکونی دمشق نیز اصابت می‌کند و خانه‌های غیرنظامیان را ویران می‌کند.

آقای یفیموو افزود که اسرائیل در حمله بامداد پنجشنبه گذشته، یک پرواز مسافربری سوری با ۱۷۲ مسافر را که از تهران به دمشق پرواز کرده بود، با خطر جدی روبرو کرد و هواپیما به جای فرود در فرودگاه دمشق، ناچار شد در فرودگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه که در اختیار نظامیان روسیه است، فرود آید.

سرهنگ ایگور کوناشنکوو، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز جمعه گفته بود که احتمال زیاد وجود داشت که هواپیمای مسافربری سوری در جریان حملات هوایی موشکی اسرائیل علیه فرودگاه دمشق، به دلیل خطای احتمالی سامانه دفاع هوایی سوریه، سقوط کند.

روسیه مدعی است که جنگنده‌های اسرائیلی در زمان حملات به سوریه، از هواپیماهای مسافربری و باربری در آسمان سوریه به عنوان سپر سوء استفاده می‌کنند و این خطر هست که سامانه‌های پدافند هوایی سوریه مانند رویداد سال گذشته، دوباره مرتکب اشتباه شوند.

روسیه پارسال اسرائیل را متهم کرد که یک جنگنده‌اش در یک حمله به «اهداف ایرانی و متحدینش در لاذقیه» در پشت هواپیمای پهن‌پیکر باربری نظامی روسیه پنهان شد و سامانه دفاع هوایی سوریه هواپیمای روسی را ساقط و ۱۵ خدمه آن را کشت.

اسرائیل گزارش وزارت دفاع روسیه در مورد دلایل سقوط هواپیمای روسی را رد کرده بود.

بنیامین نتانیاهو که در روزهای گذشته دوباره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو دیدار کرد، همچنان می‌گوید که روسیه دلایل اقدامات نظامی اسرائیل در سوریه را درک می‌کند.

XS
SM
MD
LG