لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

فرزند ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی، به وزیر خارجه آلمان: دیگر بس است، برای مادرم کاری کنید


مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی که در زندان اوین تحت بازداشت است
مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی که در زندان اوین تحت بازداشت است

مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی، از وزیر خارجه و دولت آلمان خواست تا هرچه سریع‌تر برای رسیدگی به وضعیت «غیرانسانی» و «تحمل‌ناپذیر» نگه‌داری از مادرش در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اقدامی صورت دهند.

خانم تقوی به دخترش گفته است در چند ماه گذشته تقریبا ۸۰ جلسه – معادل هزار ساعت – تحت بازجویی قرار گرفته است.

این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی از زمان بازداشتش در تاریخ ۲۵ مهر سال جاری تاکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین موسوم به بند ۲ الف و در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد.

دختر خانم تقوی در بیانیه‌ای از هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، و همچنین دولت این کشور خواست تا از دسترسی مادر ۶۶ ساله‌اش به «ابتدایی‌ترین حقوق انسانی» در زندان جمهوری اسلامی اطمینان حاصل کنند.

خانم کلارن در توضیح آخرین وضعیت مادرش در بند ۲ الف گفت که او مجبور است بدون تشک و بالش روی زمین سلول انفرادی بخوابد و حتی دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی منوط به اجازه بازجو است.

دختر خانم تقوی تاکید کرد که نحوه برخورد مقامات قضایی جمهوری اسلامی با مادرش، مصداق «شکنجه روانی» است.

او افزود که مادرش هفته‌ها از مسئولان قضایی خواسته است تا او را از بند ۲ الف به بند زنان انتقال دهند و آن‌ها از قبول این موضوع سر باز زده‌اند.

همزمان، جامعه بین‌المللی حقوق بشر، مستقر در فرانکفورت، از وزیر خارجه آلمان خواسته است تا هرچه سریع‌تر با راه‌اندازی کارزاری عمومی یا از طریق کانال‌های دیپلماتیک، برای آزادی «فوری» ناهید تقوی اقدام کنند.

مارتین لسنتین، سخنگوی این نهاد حقوق بشری، در مورد آزادسازی فوری خانم تقوی گفت، امکانات بسیاری تاکنون «بلااستفاده» مانده است.

آقای لسنتین تاکید کرد اکنون چهار ماه است که این شهروند آلمانی در شرایطی «غیرانسانی» و «بدون اتهام» در زندان «بدنام» اوین در بازداشت به سر می‌برد.

فرزند خانم تقوی پیشتر نیز از وضعیت نامناسب سلامتی جسمی و روانی مادرش در زندان، وعده‌های دروغین مقام‌های مسئول و اعمال فشار روانی بر این زندانی و خانواده‌اش خبر داده بود.

مقامات قضایی ایران تاکنون دلیلی برای بازداشت خانم تقوی ارائه نداده و فقط به خانواده او گفته‌اند که این شهروند دوتابعیتی در رابطه با «مسائل امنیتی» بازداشت شده است.

به گفته بازپرس پرونده تا زمانی‌که ناهید تقوی اتهاماتش را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد.

ناهید تقوی از سال ۱۳۸۲ مقیم آلمان شد و در این سال‌ها به ایران نیز رفت‌وآمد داشت. او روز ۲۵ مهرماه بدون اتهام مشخصی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان، دلیل بازداشت خانم تقوی را «فعالیت دیرینه او در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران به خصوص حقوق زنان و دفاع از آزادی بیان» عنوان کرده بود.

در پی بازداشت ناهید تقوی و سه شهروند دیگر آلمانی دوتابعیتی در ایران، وزارت خارجه آلمان درباره سفر شهروندان این کشور به ایران هشدار داد.

با استفاده از توییتر، هرانا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG