لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

روایت نرگس محمدی از تجمع مقابل سفارت پاکستان: ماموران پلیس به زن معترض تعرض کردند


نرگس محمدی در تجمع اعتراضی در حمایت از مردم افغانستان در مقابل سفارت پاکستان در تهران
نرگس محمدی در تجمع اعتراضی در حمایت از مردم افغانستان در مقابل سفارت پاکستان در تهران

نرگس محمدی، فعال حقوق ضمن اعلام خبر تعرض جنسی به یک زن در تجمع اعتراضی اخیر مقابل سفارت پاکستان در تهران، درباره «تعرض به زنان نه فقط در سلول‌ها توسط بازجویان بی‌نام و نشان، بلکه توسط ماموران نیروی انتظامی در خیابان‌ها» هشدار داده است.

تجمع اعتراضی شهروندان ایران و افغان در «حمایت از مردم افغانستان» و اعتراض به «دخالت‌های پاکستان» در امور این کشور روز چهارشنبه، ۱۸ شهریور با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی به خشونت کشیده شد و علاوه بر ضرب‌وجرح شماری از تجمع‌کنندگان، تعدادی از آن‌ها از جمله نرگس محمدی به صورت موقت بازداشت شدند.

خانم محمدی در پستی که شامگاه جمعه، ۱۹ شهریور در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، ضمن هشدار درباره «تعرض جنسی به زنان در دستگیری‌ها» به تجمع اعتراضی اخیر اشاره کرده و نوشته است که ماموران پس از برخورد با یک زن معترض، به صورت «تجاوزگرانه نوک سینه‌های آن زن را گرفته و آن قدر فشار دادند که مقاومتش برای بازداشت را بشکنند و بتوانند سوار ون کنند».

خانم محمدی هم‌چنین گفته است که پس از انتقال به بازداشتگاه وزرا، تعرض صورت‌گرفته را به تیم بازجویی اعلام و زنی که مورد تعرض قرار گرفته بود در این باره شکایت کرده، ولی بازجو هیچ نگفته و فقط سرش را پایین انداخته است.

این فعال حقوق بشر پیشتر در خرداد امسال، در اتاقی با عنوان «زندانیان سیاسی زن از تحقیر و تعرض جنسی تا تنبیه بدنی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به موارد دیگری از تجربه‌های آزار، تعرض و تجاوز به زنان در زندان‌ها اشاره کرده بود.

خانم محمدی گفته بود که سپاه پاسداران خانه‌های ‌امن ویژه‌ای در غرب و شرق تهران برای نگهداری زندانیان دارد که هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

او در پست اینستاگرامی اخیر خود به تجربه سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی اشاره کرده و نوشته است: «رئیس سازمان زندان‌ها با دوربین و فیلمبردار جلوی سپیده در زندان بوشهر ایستاده و سئوال می‌کند که آیا به شما تجاوز و تعرض جنسی شده؟ تا زندانی را در موقعیت پاسخ خیر قرار دهد».

سپیده قلیان که به دلیل ابتلا به کرونا در مرخصی به سر می‌برد، روز پنجشنبه ۱۸ شهریور در یک رشته توییت‌ گزارشی از شکنجه‌ها، بدرفتاری‌ها و شرایط نگهداری زنان زندانی در زندان بوشهر منتشر کرده بود.

خانم قلیان در این گزارش از «ارائه خدمات جنسی به ماموران و فرستادن زنانی که از طرف خانواده حمایت مالی نمی‌شوند، نزد زندانی‌های مرد بند مالی و صيغه موقت آن‌ها با هماهنگی مسئول بند» خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG