لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

نرگس محمدی خواهان تحقیق گزارشگر حقوق بشر درباره «تعرض جنسی به زنان بازداشتی» شد


نرگس محمدی
نرگس محمدی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌ای به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خواند و خواهان تحقیق درباره «تعرض جنسی به زنان بازداشتی» شد.

متن نامه نرگس محمدی خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز جمعه دوازدهم آذر ماه در صفحه اینستاگرام این فعال حقوق بشر زندانی منتشر شد.

محمدی که فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران است، و پیش از این نیز بارها بازداشت و زندانی شده است، هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند.

در این نامه، نرگس محمدی با تاکید بر اینکه «تعرض به زنان بازداشتی بخشی از برنامه سرکوب جمهوری اسلامی علیه زنان مبارز است»، افزود که خود نیز به عنوان یک زن فعال حقوق بشر آن را تجربه کرده است.

این فعال حقوق بشر در نامه خود خطاب به جاوید رحمان نوشت: «این روزها در جریان روایت‌های زنان زندانی و دوستان زندانی‌ام‌ از تداوم وحشیانه این‌ ماجرا قرار دارم» و خواهان تحقیق ویژه جنابعالی در این موضوع هستم.»

محمدی در ادامه خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نوشت که روز سوم دی ماه ۱۳۸۹ به هنگام انتقال اجباری به زندان زنجان، در حیاط زندان اوین مورد تعرض، هتک حرمت و توهین‌های ماموران و مقام‌های زندان و مقام‌های امنیتی قرار گرفته است.

او افزود که از این تعرض شکایت کرده است٬ اما قوه قضائیه غیر مستقل جمهوری اسلامی، جای شاکی و متهم را عوض کرد و به جای ماموران، خود وی را به دو سال و نیم زندان و ۸۰ ضربه شلاق محکوم کرده و اکنون در حال سپری کردن همین محکومیت است.

این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه پس از آزادی از زندان در ۱۷ مهر ۱۳۹۹ نیز فعالیت علیه این نقض فاحش حقوق بشر را آغاز کرده است، گفت که همین فعالیت‌هایش موجب طرح اتهام و پرونده‌ جدیدی علیه‌اش شده و بار دیگر به هشت سال و دو ماه زندان، و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

نرگس محمدی افزود که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در زندان اوین و بند امنیت ۲۰۹ و زندان زنجان شاهد روایت‌های متعدد و هولناکی از زنان زندانی بوده است که «مورد تعرض و تجاوز و هتک حرمت» قرار گرفته‌اند.

این فعال حقوق بشر زندانی، تاکید کرد «متاسفانه این روزها زنانی را در بند زنان زندان اوین دیده‌ام که مورد اذیت و آزار و تعرض حین بازداشت قرار گرفته‌اند.»

نرگس محمدی در ادامه نامه خود به جاوید رحمان، افزود یک دختر را که «حین بازداشت مورد تعرض وحشیانه ماموران قرار گرفته ‌بود» پس از ارائه شکایت کتبی علیه ماموران به زندان و درخواست حضور وکیل و فرستادن به پزشکی قانونی، به جای انتقال به بند عمومی، از بند قرنطینه اوین به زندان دیگری برده‌اند.

در ادامه این نامه نرگس محمدی به یک نمونه دیگر اشاره کرد و افزود که زن دیگری که مورد اذیت و آزار جنسی در مقابل دختر بچه‌اش قرار گرفته اکنون در بند زنان زندان اوین تحت فشار روحی و روانی شدید قرار دارد.

نرگس محمدی در پایان خطاب به جاوید رحمان نوشت: «به عنوان زنی که از نزدیک شاهد روایت ده‌ها زن زندانی بوده و هستم از جنابعالی تقاضا دارم جهت تحقیق، پاسخگو کردن و محکومیت حکومت و جلوگیری از تداوم این شیوه غیرانسانی برای سرکوب زنان معترض، مخالف و مبارز اقدامی جدی و سریع» انجام دهید.

در تمام سال‌های استقرار جمهوری اسلامی در ایران گزارش‌های متعددی از تعرض و تجاوز به زندانیان منتشر شده است و در چند سال اخیر نیز شمار دیگری از فعالان مدنی زن از جمله نیلوفر بیانی، هنگامه شهیدی، سپیده قلیان و آتنا دائمی از تهدید خود به تجاوز توسط بازجویان در زندان‌ها خبر داده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز روز دوشنبه سی‌ام آبان ماه در گزارشی تحقیقی، نیروهای جمهوری اسلامی را به خشونت و آزار جنسی معترضان ایرانی در بازداشتگاه‌ها متهم کرد.

نویسندگان این گزارش گفتند که گزارش‌های متعددی از خشونت جنسی علیه معترضان در ایران دریافت کرده و روایت‌های بسیاری از این قربانیان خشونت جنسی را شنیده‌اند که دست‌کم یک مورد آن شرح تجاوز به پسری نوجوان است و یک قربانی دیگر نیز به شدت مجروح شده است.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از منابع مطلع که با قربانیان گفت‌وگو کرده‌اند، نوشت که ماموران جمهوری اسلامی از برخی صحنه‌های خشونت جنسی فیلم تهیه کرده و آن را به ابزاری برای باج‌گیری و ساکت کردن معترضان تبدیل کرده‌اند. مقامات ایرانی به درخواست سی‌ان‌ان برای پاسخ‌گویی به این اتهامات جوابی نداده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به هیچ یک از موارد تعرض، آزار و تجاوز جنسی در زندان‌ها رسیدگی نکرده‌اند و به گفته نرگس محمدی از آن به عنوان «بخشی از برنامه سرکوب» خود علیه زنان مبارز استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG