لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

پیام صوتی نرگس محمدی: روایت‌های زنان از سرکوب، جمهوری اسلامی را «بر زمین خواهد کوفت»


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برندهٔ جایزه نوبل صلح، می‌گوید روایت‌های زنان از سرکوب، حکومت «زن‌ستیز» جمهوری اسلامی را «رسوا خواهد کرد و بر زمین خواهد کوفت».

صفحهٔ اینستاگرامی منسوب به خانم محمدی، روز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، با انتشار پیامی صوتی از این فعال حقوق بشر از زندان اوین، نوشت: «امروز حکومت دینی استبدادی نه از موضع قدرت بلکه از سر استیصال، جنگ تمام عیاری علیه تمام زنان را به همه خیابان‌های کشور کشانده ‌است.»

در ادامهٔ این پیام همچنین آمده که دینا قالیباف، روزنامه‌نگار، ساعاتی پیش «با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد».

خانم قالیباف روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، یک روز پس از انتشار روایت شخصی خود از بازداشت توسط مأموران حکومتی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و «تعرض جنسی» توسط یکی از آنها، بازداشت شد.

نرگس محمدی در ادامه با بیان اینکه «ما سال‌هاست شاهد روایت زنانی هستیم که تعرض،‌ آزار و ضرب‌وشتم توسط مأموران حکومت را از سر گذرانده‌اند»، اعلام کرد: «ما زنان در این جنگ بی‌امان یا با کشته‌ شدنمان، این جنگ را متوقف خواهیم کرد یا مردم ایران و جهان به یاری ما به پا خواهند خاست.»

خانم محمدی روز ۳۰ فروردین نیز در پیام دیگری نوشته بود: «مقاومت جانانه زنان سربلند ایران در خيابان‌های شهرها و تداوم نافرمانی مدنی، نفس‌های استبداد دینی را به شماره انداخته است.»

مقامات جمهوری اسلامی با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، از روز شنبه ۲۵ فروردین برخورد خشن با شهروندان را دوباره آغاز کرده‌اند.

این برنامه «طرح نور» نام گرفته و در جریان آن، خیابان‌های تهران و شهرهای مختلف کشور شاهد خشونت بی‌سابقه نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی با زنان و دختران بوده است و بسیاری از آن‌ها پس از ضرب‌وشتم با ون‌های پلیس به بازداشتگاه‌ها برده شده‌اند.

شدت عمل نیروی انتظامی و لباس‌شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

همچنین مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشت که «کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد» و در زمینه حجاب اجباری «دشمن با نقشه و برنامه وارد شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم».

این اظهارنظر او باعث شده برخی حامیان رهبر جمهوری اسلامی ازجمله حسین شریعتمداری، مدیدمسئول روزنامه کیهان، او را مورد انتقاد قرار دهند.

در میانه اختلاف نظر این افراد، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، روز یک‌شنبه از تشکیل یک گروه جدید برای «پی‌گیری» موضوع تحمیل حجاب اجباری بر شهروندان خبر داد.

او نام این گروه‌ها را «سفیران مهر» اعلام کرد و گفت که افراد این گروه‌ها «آموزش دیده‌اند» تا رعایت «قانون» حجاب اجباری را «به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پی‌گیری» کنند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ.م/ ع.م
XS
SM
MD
LG