لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

حکم جدید دادگاه برای نرگس محمدی: ۱۵ ماه حبس همراه با پاکسازی زباله در شهرستان‌ها


مصطفی نیلی می‌گوید نرگس محمدی در این پرونده حاضر به شرکت در دادگاه نشده است
مصطفی نیلی می‌گوید نرگس محمدی در این پرونده حاضر به شرکت در دادگاه نشده است

وکیل نرگس محمدی، فعال حقوق بشری، می‌گوید موکلش از طرف دادگاه انقلاب محکوم به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزیری و پاکسازی مناطق خالی از سکنه شهرستان‌ها از زباله شده است.

مصطفی نیلی روز یکشنبه ۱۷ مهر در توئیتی خبر داد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در پرونده‌ای که اخیرا برای خانم محمدی تشکیل شده بود، از بابت »فعالیت تبلیغی علیه نظام«، او را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

او در ادامه گفت: علاوه بر این، مجازات‌های تکمیلی نیز برای ایشان تعیین شده که شامل معرفی ماهانه به فراجا (فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) به مدت دو سال، ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و منع عضویت در احزاب، دستجات و گروه‌های سیاسی به مدت دو سال است.

آقای نیلی افزود: »پاکسازی مناطق از زباله در مناطق خالی سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع به مدت سه ماه روزی چهار ساعت« نیز جزو محکومیت جدید خانم محمدی است.

به‌گفته او، نرگس محمدی در این پرونده حاضر به شرکت در دادگاه نشده و رای دادگاه به صورت غیابی صادر و روز یکشنبه در زندان به ایشان اعلام شده است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۳ فروردین امسال با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی خود بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده و اواخر تیرماه به اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، ۱۰ شهریورماه در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که پرونده جدید علیه خانم محمدی در زندان در ارتباط با بیانیه او در محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین باز شده است.

آقای رحمانی می‌گوید ادعای مدعی‌العموم این است که نرگس مردم ایران را دعوت به شورش کرده است: هم محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین از نظر آقایان اتهام است و هم دفاع از حقوق بشر.

او در ادامه گفت نرگس یک محکومیت ۳۰ ماهه دارد با ۷۰ ضربه شلاق و شش میلیون تومان جریمه نقدی و همزمان یک محکومیت شش ساله دارد با ۷۵ ضربه شلاق و جریمه نقدی. قرار بود این احکام و پرونده‌ها تجمیع شوند و قانونا باید این کار انجام شود اما تاکنون صورت نگرفته و با دورخیزی که الان کرده‌اند دوباره دارند پرونده می‌سازند.

به گفته او دلیل این رفتارها، مواضع نرگس محمدی از درون زندان است.

با استفاده از توئیت‌های مصطفی نیلی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG