لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۵

کاوشگر ناسا بر سطح مریخ فرود آمد؛ آغاز جستجو برای آثار گذشته حیات


نخستین عکس ارسالی کاوشگر استقامت (پِرسیویرَنس) از سطح مریخ.
نخستین عکس ارسالی کاوشگر استقامت (پِرسیویرَنس) از سطح مریخ.

کاوشگر استقامت (پِرسیویرَنس) در پایان سفری هفت ماهه و ۳۰۰ میلیون مایلی پنجشنبه ۳۰ بهمن بر سطح کره مریخ فرود آمد و کار خود را برای برداشت نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ جهت جستجو در خصوص آثار گذشته حیات آغاز کرد.

با فرود کاوشگر ناسا بر سطح مریخ این سومین کاوشگری است که طی هفته گذشته وارد مدار مریخ شد. فضاپیمای امارات متحده عربی امل (امید) و فضاپیمای روباتیک «تیان‌ون-۱» چین نیز هفته گذشته در مدار سیاره سرخ قرار گرفتند.

هر سه این فضاپیما و کاوشگر ماه ژوئیه به فضا پرتاب شدند و پس از طی مسافتی در حدود ۳۰۰ میلیون مایل و زمانی در حدود هفت ماه به مدار این مارس رسیدند.

پِرسیویرَنس پیشرفته ترین و بزرگترین کاوشگری است که ناسا به مریخ فرستاده است. پِرسیویرَنس نهمین فضاپیمای آمریکایی است که بر سطح مریخ فرود می‌آید.

هدف اصلی این ماموریت فضایی دو ساله با ۲.۷ میلیارد دلار هزینه تحقیق در مورد ارگانیسم‌های میکروبی است که احتمالا حدود سه میلیارد سال پیش وقتی مریخ گرم تر و به دلیل وجود آب قابل زیست بوده در این سیاره زندگی می‌کردند.

کاوشگر «پِرسیویرَنس» برای اولین بار از سنگ‌های سطح این سیاره نمونه‌برداری کرده و آنها را برای تحقیقات بیشتر به زمین بازمی‌گرداند.

کاوشگر «پِرسیویرَنس» حامل تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای است، از جمله یک هلی‌کوپتر بسیار کوچک که برای اولین بار پرواز کنترل شده در آسمان یک سیاره دیگر را آزمایش خواهد کرد و دستگاه دیگری که می‌تواند دی اکسید کربن موجود در جو مریخ را به اکسیژن خالص تبديل کند.

این کاوشگر به یک ایستگاه هواشناسی، ۱۹ دوربین و دو میکروفن نیز مجهز است که با کمک آنها قادر خواهد بود تصاویر دقیق تری ضبط کند.

کاوشگر «پِرسیویرَنس» در نقطه‌ای بر روی سطح مریخ فرود آمد که به دلیل غنای بیولوژی فضايی از مدت‌ها پیش موضوع پژوهش بوده است.

نقطه فرود این کاوشگر که بستر یک دریاچه و دلتای خشک شده است در تحقیقات دانشمندان برای شناخت سیاره مریخ اهمیت فراوانی دارد ولی درعین حال به دلیل ناهمواری‌های سطح آن برای فرود یک کاوشگر نقطه دشواری است.

کارشناسان ناسا می‌گویند ماموریت‌های فضایی در سطح مریخ بسیار دشوارند و موفقیت اين ماموریت‌ها را نباید دست کم گرفت.

XS
SM
MD
LG