لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

کاوشگر ناسا آماده فرود بر سطح مریخ


کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ استقامت (پِرسیویرَنس)
کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ استقامت (پِرسیویرَنس)

کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ استقامت (پِرسیویرَنس) که پیشرفته‌ترین آزمایشگاه روباتیک بیولوژی فضایی است در پایان سفری هفت ماهه و ۴۷۰ میلیون کیلومتری روز چهارشنبه ۲۹ بهمن حرکت برای فرود بر سطح کره مریخ را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این کاوشگر اکنون حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر با کره مریخ فاصله دارد و به گفته مسئولان این عملیات در ناسا، روز پنجشنبه در دره‌ای که «جزرو» نامگذاری شده و بستر یک دریاچه خشک شده است، فرود خواهد آمد.

هدف اصلی این ماموریت فضایی دو ساله با ۲.۷ میلیارد دلار هزینه تحقیق در مورد ارگانیسم‌های میکروبی است که احتمالا حدود سه میلیارد سال پیش وقتی مریخ گرم تر و به دلیل وجود آب قابل زیست بوده در این سیاره زندگی می‌کردند.

کاوشگر «پِرسیویرَنس» (مریخ ۲۰۲۰) که از چهار مریخ نورد قبلی ناسا بزرگتر و پیشرفته تر است برای اولین بار از سنگ‌های سطح این سیاره نمونه‌برداری کرده و آنها را برای تحقیقات بیشتر به زمین بازمی‌گرداند.

جنیفر تروسپر، معاون این ماموریت فضایی در ناسا گفت که تمامی تجهیزات این کاوشگر به خوبی کار می کنند و سیستم خودکار برای ورود به جو مریخ و فرود بر سطح آن سیاره دوشنبه شب به کار افتاده است.

با این همه، مهندسان ناسا اذعان می کنند که روند خروج این کاوشگر از کپسول فضایی حامل آن و فرودش بر سطح مریخ پر ریسک‌ترین بخش این ماموریت است.

نتیجه این ماموریت در طرح‌های اکتشافی ناسا در مریخ که در سال ۱۹۶۵ و با پرواز اولین فضاپیما در مدار آن سیاره آغاز شد نقش مهمی دارد. هدف اصلی تمامی این ماموریت‌ها کشف نشانه‌های حیات درمریخ و بررسی امکان اعزام فضانوردان به آن سیاره است.

کاوشگر «پِرسیویرَنس» حامل تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای است، از جمله یک هلی‌کوپتر بسیار کوچک که برای اولین بار پرواز کنترل شده در آسمان یک سیاره دیگر را آزمایش خواهد کرد و دستگاه دیگری که می‌تواند دی اکسید کربن موجود در جو مریخ را به اکسیژن خالص تبديل کند.

این کاوشگر به یک ایستگاه هواشناسی، ۱۹ دوربین و دو میکروفن نیز مجهز است که با کمک آنها قادر خواهد بود تصاویر دقیق تری ضبط کند.

موفقیت فرود این کاوشگر بر سطح مریخ به دقت پرواز هفته دقیقه‌ای از لحظه ورود به جو این سیاره تا لحظه فرود آمدن در دره «جزرو» بستگی خواهد داشت.

با توجه به اینکه تماس رادیویی از مریخ تا زمین حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد کنترل فرود کاوشگر از مرکز ماموریت فضایی در زمین امکانپذیر نیست.

این کاوشگر با سرعتی حدود ۱۹ هزار کیلومتر در ساعت وارد جو خواهد شد و با حرکت در زاویه مشخصی که بهترین حالت برای رانش‌های ایرودینامیک است به سوی سطح مریخ فرود خواهد آمد.

اگر این روند که مهندسان ناسا به طنز آن را «هفت دقیقه وحشت» می نامند به خوبی پیش برود کاوشگر «پِرسیویرَنس» در نقطه‌ای بر روی سطح مریخ فرود خواهد آمد که به دلیل غنای بیولوژی فضايی از مدت‌ها پیش موضوع پژوهش بوده است.

نقطه فرود این کاوشگر که بستر یک دریاچه و دلتای خشک شده است در تحقیقات دانشمندان برای شناخت سیاره مریخ اهمیت فراوانی دارد ولی درعین حال به دلیل ناهمواری‌های سطح آن برای فرود یک کاوشگر نقطه دشواری است.

کارشناسان ناسا می‌گویند ماموریت‌های فضایی در سطح مریخ بسیار دشوارند و موفقیت اين ماموریت‌ها را نباید دست کم گرفت.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG