لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

طرح ۲۸ میلیارد دلاری ناسا برای بازگشت به ماه


ناسا روز ۳۱ شهریور برنامه خود برای بازگشت فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد. هزینه تقریبی اجرای این طرح حدود ۲۸ میلیارد دلار اعلام شده است که ۱۶ میلیارد دلار از این رقم برای ساخت ماه‌نورد هزینه خواهد شد.

تصویب بودجه این طرح مستلزم موافقت کنگره آمریکاست و با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است بررسی آن به تأخیر بیافتد. در هر صورت این رقم در بودجه سال‌های مالی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ منظور خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اجرای این برنامه را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرده است.

جیم برایدنستاین، سرپرست ناسا، روز دوشنبه در یک نشست خبری مجازی که از پایگاه فضایی «آرتمیس» مرکز مأموریت بازگشت انسان به سیاره ماه پخش می‌شد، گفت: «ریسک‌های سیاسی به خصوص در آستانه انتخابات حساسی نظیر امسال بزرگترین تهدید برای فعالیت‌های ناسا است».

فضاپیمای سرنشین‌دار «اسپیس اکس» در ایستگاه فضایی بین المللی
فضاپیمای سرنشین‌دار «اسپیس اکس» در ایستگاه فضایی بین المللی

با وجود این‌که که رؤسای جمهوری قبلی آمریکا میلیاردها دلار به این طرح اختصاص داده بودند ولی باراک اوباما در دوره ریاست‌جمهوری خود طرح اعزام فضانورد به سیاره ماه را لغو کرد.

جیم برایدنستاین افزود: «اگر کنگره اولین پرداخت ۳.۲ میلیارد دلاری را قبل از کریسمس تصویب کند ما هنوز هم قادر خواهیم بود که فرود انسان بر کره ماه را طبق برنامه‌ریزی تا سال ۲۰۲۴ اجرا کنیم».

او ضمن رد گمانه‌زنی‌ها در مورد فرود این مأموریت در خط استوایی سیاره ماه که محل فرود مأموریت‌های آپولو در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ بود گفت: «هدف این مأموریت قطب جنوب سیاره ماه است و هیچ گزینه دیگری مدنظر نیست».

دو طرح برای ساختن سفینه ماه‌نورد در حال رقابت هستند. این سفینه قرار است دو فضانورد را که یکی از آنها زن خواهد بود از فضاپیمای «اوریون» به سطح کره ماه منتقل کند.

طرح اول محصول شرکت «بلو اوریجین» است، شرکت جدیدی که جف بزوس، مدیرعامل و سهامدار اصلی آمازون، آن را در مشارکت با شرکت‌های آمریکایی لاکهد مارتین، نورتروپ گرومن و دریپر تأسیس کرده است.

دو طرح دیگر توسط شرکت «اسپیس اکس» با مالکيت ایلان ماسک و یک شرکت آمریکایی دیگر به نام داینتیکس در حال توسعه هستند.

اولین پرواز فضایی به سوی ماه به نام «آرتمیس یک» که قرار است در نوامبر ۲۰۲۱ انجام شود بدون سرنشین خواهد بود. موشک‌های غول آسایی که قرار است این فضاپیما را حمل کنند اکنون در مرحله آزمایش پرواز هستند و در اولین پرواز، کپسول فضایی «اوریون» را حمل خواهند کرد.

پرواز دوم که «آرتمیس دو» است فضانوردان را به مدار ماه می‌برد ولی روی سیاره فرود نمی‌آید. در نهایت پرواز سوم یا «آرتمیس سه» که نقش آن مشابه آپولو-۱۱ در سال ۱۹۶۹ است حدود یک هفته در سطح ماه باقی می‌ماند و سفینه‌های ماه‌نورد را با خود حمل می‌کند.

جیم برایدنستاین، سرپرست ناسا افزود: «روش‌های علمی که در این طرح به کار برده می‌شوند با هر آنچه که ناسا تاکنون انجام داده کاملاً متفاوت است. باید به خاطر داشت که در دوران مأموریت‌های آپولو تصور ما این بود که ماه یک سیاره کاملاً خشک است. ولی اکنون می‌دانیم که حجم زیادی از آب در شکل لایه‌های یخ در قطب جنوبی ماه وجود دارد».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG