لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

نمونه‌برداری فضاپیمای ناسا از سطح یک شهاب آسمانی


تصویری که فضاپیمای اوسیریس رکس از شهاب‌سنگ بنو ثبت کرده است
تصویری که فضاپیمای اوسیریس رکس از شهاب‌سنگ بنو ثبت کرده است

پژوهشگران ناسا در روزهای آینده پس از تعیین ميزان دقیق نمونه‌های جمع‌آوری شده تصمیم می‌گیرند که آیا ماموریت کامل شده یا فضاپیما برای نمونه‌برداری بيشتر باید روی بنوک فرود بیاید.

ناسا اعلام کرد که یک فضاپیمای کوچک این سازمان روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه روی سطح ناهموار شهاب آسمانی (سیارک) «بنو» فرود آمده و توانسته که مقداری از سنگ‌ريزه‌های سطح آن را که متعلق به دوران شکل‌گیری منظومه خورشیدی است جمع‌آوری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فضاپیمای «اوسیریس رکس» که ابعاد آن به اندازه یک وانت است و توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده در نزدیکی قطب شمالی این شهاب آسمانی فرود آمده و با کمک بازوان روبوتیک ۳.۳۵ متری خود توانسته است نمونه‌هایی از سنگ موجود در سطح این شهاب آسمانی را جمع‌آوری کند.

این نمونه‌ها برای انجام پژوهش‌های علمی به زمین منتقل خواهند شد.

استله چرچ، مسئول این ماموریت در شرکت لاکهید مارتین، گفت: «ماموریت نمونه‌برداری با موفقیت انجام شده و فضاپیما پرواز خود را آغاز کرده است».

او چند ثانیه بعد تایید کرد که فضاپیما در مسیر دور شدن از شهاب آسمانی است.

این فضاپیما از روز چهارشنبه ارسال تصویر سنگ‌ريزه‌ها به مرکز کنترل ماموريت در زمين را آغاز می‌کند.

پژوهشگران ناسا در روزهای آینده پس از مشاهده این تصاویر و تعیین ميزان دقیق نمونه‌های جمع‌آوری شده تصمیم می‌گیرند که آیا ماموریت کامل شده و یا فضاپیما باید یک بار دیگر برای نمونه‌برداری بيشتر روی این شهاب آسمانی فرود بیاید. اگر ماموریت نمونه‌برداری با موفقیت کامل اجرا شده باشد این فضاپیما باز می‌گردد و در سال ۲۰۲۳ به زمین خواهد رسید.

ژاپن کشور دیگری است که تاکنون توانسته چنین ماموریتی را اجرا کند.

شهاب آسمانی (سیارک) «بنو» حدود ۱۶۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و پیکره آن شبیه میوه بلوط است. این جرم آسمانی در اولین مراحل شکل‌گیری منظومه خورشیدی به وجود آمده و دانشمندان معتقدند که نمونه‌برداری از آن می‌تواند به شناخت بهتر شکل‌گیری حیات در کره زمین کمک کند.

دانته لاورتا، پژوهشگر ارشد فضاپیمای «اوسیریس رکس» از دانشگاه آریزونا، در نشست خبری ناسا که در مرکز کنترل این ماموریت به طور مجازی برگزار شد گفت: «همه چیز عالی و دقیق انجام شد. ما بر چالش‌های عظیمی که با آن مواجه بودیم غلبه کردیم و به نظر می‌رسد که این فضاپیما تمام کارهای خود را بدون عیب و نقض انجام داده است».

بازوان روبوتیک این فضاپیما با تزريق پر فشار گاز قادرند سنگ‌ریزه‌ها را جمع‌آوری کنند.

فضاپیمای «اوسیریس رکس» در سال ۲۰۱۶ از مرکز فضایی کندی برای سفر به «بنو» پرتاب شد و از حدود دو سال پیش در مدار این شهاب آسمانی قرار گرفت و خود را برای فرود بر سطح آن و انجام ماموریتش آماده می‌کرد.

لوسی لیم، یک اخترشناس ناسا قبل از پایان موفقیت‌آمیز این ماموریت در مصاحبه‌ای گفت: «ممکن است مشکلات متعددی پیش بیاید چون این فضاپیما به اندازه یک وانت است و سطح این شهاب آسمانی صخره‌ای است. بنابراین فضاپیما برای نمونه‌برداری باید با دقت بین این صخره‌ها حرکت کند و برای انجام موفقیت‌آمیز این کار برنامه ریزی‌های فراوانی صورت گرفته است».

شهاب سنگ‌ها و سایر اجرام آسمانی قطعات به جا مانده از فرآیند شکل‌گیری منظومه شمسی در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش هستند.

دانشمندان معتقدند که شهاب سنگ‌ها و سایر اجرام آسمانی که در اوایل عمر کره زمین به سیاره ما اصابت کرده‌اند با خود آب و مواد آلی (ارگانیک) آورده‌اند که زمینه شکل‌گیری حیات در کره زمین را فراهم کرده است. بررسی دقیق نمونه‌هایی که از شهاب آسمانی «بنو» جمع‌آوری شده می‌تواند در تایید این فرضیه نقش مهمی ایفا کند.

XS
SM
MD
LG