لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

مصائب سومالی و ایران در بازی‌های جهانی دانشجویان؛ کشف «کُندترین» دونده تاریخ


نصرا ابوبکر علی (از سومالی) به عنوان کم‌سرعت‌ترین دونده دو ۱۰۰متری در تاریخ توصیف شده است
نصرا ابوبکر علی (از سومالی) به عنوان کم‌سرعت‌ترین دونده دو ۱۰۰متری در تاریخ توصیف شده است

اخبار بازی‌های جهانی دانشجویان در چین تحت‌الشعاع رقابت‌های ۱۰۰ متر زنان و نماینده تقلبی سومالی قرار گرفته است.

رقابت‌های یونیورسیاد را فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی برگزار می‌کند. مسابقات امسال به میزبانی چین، همان رقابت‌های لغوشده ۲۰۲۱ است که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با تأخیر دو ساله برگزار می‌شود.

نصرا ابوبکر علی (از سومالی) مسافت ۱۰۰ متر را در ۲۰ ثانیه هم نتوانست به پایان برساند. انتشار ویدئوی این رقابت توسط یک فعال مجازی سومالیایی، افزون بر ۶۴ میلیون بار در توئیتر دیده شد.

ابوبکر علی با گام‌های آهسته از خط پایان گذشت. نماینده ترکمنستان که کندترین دونده بعدی بود، این ماده را در کمتر از ۱۴ ثانیه به پایان رساند.

در پی بازتاب جهانی این ماجرا، وزارت ورزش سومالی، خدیجه دهیر، رئیس فدراسیون دوومیدانی این کشور را به «سوءاستفاده از قدرت» متهم کرد.

محمد بره، وزیر ورزش سومالی ضمن عذرخواهی تأکید کرده است: «آنچه رخ داد، به نمایندگی از مردم سومالی نبود. کمیته المپیک باید خدیجه دهیر را از سمتش تعلیق کنند و نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی را تشکیل دهد.»

سایت اینساید دِ گِیمز (insidethegames) که رسانه نزدیک به کمیته بین‌المللی المپیک است، به نقل از وزیر ورزش سومالی نوشته: «ابوبکر علی ورزشکار نیست و خانم دهیر درگیر سوءاستفاده از قدرت، خویشاوندسالاری و بدنام کردن ملت شده.»

وزیر ورزش سومالی از قصد قاطعانه برای پیگیری قانونی علیه رئیس فدراسیون دوومیدانی کشورش، همچنین افرادی که مسئول جعل انجمن ورزش‌های دانشگاهی در سومالی هستند، خبر داد.

اما الهام گراد که با افشای ماجرا در شبکه‌های مجازی، موجی از واکنش‌های جهانی را پدید آورده است، می‌گوید: «وزیر ورزش باید استعفا دهد. مأیوس‌کننده است که شاهد چنین حکومت ناتوانی باشیم. چگونه می‌توانند یک دختر آموزش‌ندیده را به عنوان نماینده دوومیدانی سومالی انتخاب کنند؟ این واقعاً تکان‌دهنده است.»

«مشکلات کاروان ایران»

کاروان ورزش ایران در چنگدو هم با مشکلاتی نامتعارف در ورزش حرفه‌ای جهان مواجه شده است.

در حالی که سه ژیمناست از ایران عازم چنگدو شده‌اند، گفته می‌شود دو نفرشان بدون مسابقه حذف خواهند شد.

مهدی احمدکهنی، محمدرضا خسرونژاد و مهدی الفتی در چین حضور دارند اما الفتی و خسرونژاد به دلیل نداشتن اعتبارنامه از حضور در رقابت‌ها منع شدند.

مشخص نیست چرا ورزشکارانی که فاقد مجوز حضور در مسابقات بودند، به چین اعزام شده‌اند.

نخستین بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد. همواره نیز در خبرگزاری‌ها، اختلافات داخلی در ژیمناستیک ایران، جنگ بر سر ریاست و در دسترس نبودن ایمیل فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی، دلیل این موضوع عنوان می‌شود.

عابد حقدادی (رئیس جدید فدراسیون) می‌گوید رئیس پیشین، ایمیل فدراسیون را در اختیار ما نمی‌گذارد تا با فدراسیون جهانی مکاتبه کنیم. زهرا اینچه درگاهی هم در پاسخ به او می‌گوید: «اگر قانونی هستید چرا خودتان اقدام نمی‌کنید و ایمیل نمی‌گیرید؟»

خبرآنلاین نوشته: مچ پای ژیمناستیک ایران بدجور پیج خورده و حاشیه‌ها وارد فاز جدیدی شده. فدراسیون جهانی، انتخابات فدراسیون را تأیید نکرده و هنوز خانم اینچه درگاهی را به عنوان رئیس می‌شناسد. به همین دلیل ورزشکاران، فرصت حضور در رقابت‌های بین‌المللی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند.

عابد حقدادی به خبرگزاری مهر گفته نهاد بین‌المللی می‌گوید شرایط فدراسیون باید با همان شیوه قبل پیگیری شود. او با وجود این اعتراف، همچنان بر سمت خود باقی است. اینچه درگاهی هم می‌گوید: «قطعاً اجازه نخواهم داد به جای من با فدراسیون جهانی مکاتبه کنند.»

رضا خیرخواه، سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران می‌گوید: «اگر مشکل حل نشود نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی هم نمی‌توانند رقابت کنند. در این شرایط فقط به ورزشکاران ظلم می‌شود. وزارت ورزش باید زودتر این دعوا را ختم می‌کرد.»

در شمشیربازی نیز نفرات اعزامی باید منتظر بازگشت تیم بزرگسالان از ایتالیا می‌ماندند تا از لباس‌هایشان استفاده کنند.

مسعود فتوحی سرمربی این تیم به خبرگزاری ایسنا گفت: «دغدغه ما نداشتن وسایل است. رئیس فدراسیون دانشگاهی پول رساند تا از طریق تیم ملی بزرگسالان که در میلان است، وسایل بچه‌ها تهیه شود و به ایران بیاورند. من دو روز دیرتر از تیم دانشجویان به چین می‌روم تا بتوانم لباس‌ها را با خودم ببرم. این مسئله مشکل‌ساز است اما چاره‌ای نیست.»

در چنین وضعیتی، میعاد عابدینی، نیما زاهدی، امیرحسین شاکر و احمدرضا شهمیری در شمشیربازی به رغم کسب چند پیروزی، با قبول شکست در مراحل بالاتر از دستیابی به مدال بازماندند.

میرهاشم حسینی در ۷۴ کیلوگرم تکواندو با غلبه بر نماینده چین، مدال طلا را نصیب خود کرد. نرگس میرنوراللهی در ۶۲ کیلو سوم شد. آناهیتا توکلی در وزن آخر با شکست مقابل رقیب چینی به نایب قهرمانی رسید.

در والیبال، ایران با وجود دو شکست مقابل جمهوری چک و آرژانتین، با توجه به غلبه بر هندوستان راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

در ساندای مردان، شجاع پناهی سوم شد. محمد حسینی در فرم گوئن‌شو طلا گرفت. شاهین بنی‌طالبی در فرم نان‌چوان روی سکوی سوم ایستاد و محنا رحیمی هم در ساندای زنان نشان برنز را به گردن آویخت.

ایران با ۱۴ تیرانداز راهی چنگدو چین شد که حاصلش فقط دو برنز تیمی در تپانچه بادی و تپانچه ۲۵ متر زنان بود.

XS
SM
MD
LG