لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

حسن نصرالله از دیدار با بشار اسد درباره توافق «تخلیه نیروهای داعش» خبر داد


حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان،
حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان،

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، روز پنجشنبه نهم شهریورماه گفته است که برای کسب موافقت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با توافق تخلیه نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، از مرز لبنان، با وی دیدار کرده است.

به گزارش رویترز، کاروان حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای داعش و اعضای خانواده آنها دوشنبه مناطق مرزی با لبنان را به مقصد منطقه تحت کنترل این گروه در شرق سوریه ترک کردند. تخلیه این نیروها براساس توافقی بین ارتش سوریه، ارتش لبنان و حزب‌الله لبنان با گروه حکومت اسلامی، داعش صورت گرفت.

حسن نصرالله گفته است که شخصا از بشار اسد خواسته است تا توافق تخلیه نیروهای داعش در مقابل دریافت اطلاعاتی از سرنوشت سربازان لبنانی را بپذیرد.

رهبر حزب الله می گوید، بشار اسد معتقد بود که توافق مایه شرمساری است، اما با این حال این توافق را پذیرفت.

این توافق به شدت از سوی عراق مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین حال، کاروان حامل پیکارجویان داعش و خانواده‌های آنها که از مرزهای سوریه و لبنان حرکت کرده با وجود حملات هوایی روز گذشته توسط هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا و تهدید به تداوم این حملات، روز پنجشنبه حرکت خود به سمت نواحی تحت کنترل این گروه در شرق سوریه را از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز این کاروان شامل بیش از ۳۰۰ پیکارجوی مسلح به سلاح‌های سبک و حدود ۳۰۰ نفر از اعضای خانواده آنهاست. این افراد پس توافقی بین این گروه با حزب الله لبنان و ارتش سوریه اجازه یافتند نواحی مرزی با لبنان را ترک کنند.

اما ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با انتقال پیکارجویان باتجربه به مناطق جنگی که این گروه در آنجا فعال است مخالفت کرده و روز چهارشنبه هواپیماهای این ائتلاف با تخریب جاده مسیر حرکت آنها این کاروان را متوقف کردند. هواپیماهای ائتلاف در عین حال به گروهی از پیکارجویان «خلافت اسلامی» که برای کمک به این کاروان در حرکت بودند، حمله کردند.

یک فرمانده شبه نظامیان طرفدار حکومت سوریه گفت این کاروان پس از متوقف شدن در مناطق صحرایی روز پنجشنبه به سمت شمال و شهر سخنا حرکت کرده و قصد دارد خود را به دیرالزور واقع در جوار مرز با عراق برساند.

سرهنگ رایان دیلن یکی از سخنگویان ائتلاف بین المللی به خبرگزاری رویترز گفت:«ما به تعقیب این کاروان ادامه خواهیم داد و در هر شرایطی که بتوانیم به پیکارجویان شناخته شده این گروه به دور از خانواده‌های آنها حمله خواهیم کرد.»

این سخنگو روز چهارشنبه تاکید کرده بود که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا توافق سوریه و حزب الله لبنان با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» را به رسمیت نمی شناسد که هدف آن انتقال پیکارجویان به نقاط دیگر است تا دوباره بتوانند در جنگ شرکت کنند.

اختلاف نظر بر سر این موضوع به خوبی سیاست‌ها و منافع متفاوت بازیگران داخلی و خارجی در جنگ داخلی سوریه را به نمایش می گذارد. طی سال گذشته نیروهای دولتی سوریه با کمک شبه نظامیان مورد حمایت ایران، حزب الله لبنان و حملات هوایی روسیه توانسته اند مناطق وسیعتری را در اطراف دیر الزور که سابقا یک نقطه کوچک را در کنترل داشت، تصرف کنند.

در نواحی شمالی سوریه آمریکا توانسته است با تجهیز و حمایت از نیروهای دمکراتیک سوریه عملیات تهاجمی گسترده‌ای را علیه رقه مرکز گروه «خلافت اسلامی» در سوریه به پیش ببرد.

خبرگزاری رویترز از قول رسانه‌های وابسته به حزب الله لبنان گزارش می دهد که مقصد نهایی کاروان پیکارجویان شهر البوکمال واقع در مرزهای عراق است.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه گفت منتقل کردن پیکارجویان از یک جبهه جنگ دیگر در سوریه به مرزهای قلمرو عراق «غیرقابل قبول» است. در واکنش به سخنان او گروه حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای از اقدام خود دفاع کرد.

مقامات ارشد عراق می گویند این کاروان حامل «فرماندهان عالیرتبه و زبده» گروه موسوم به «حکومت اسلامی» است.

به گفته یکی از فرماندهان شبه نظامیان طرفدار حکومت سوریه کاروان حامل پیکارجویان پس از توقف در روز چهارشنبه اکنون پس از معاوضه کشته شدگان و اسرا به حرکت خود ادامه خواهد داد. این فرمانده افزود قرار است پیکر سه شبه نظامی طرفدار ارتش سوریه از جمله یک ایرانی با ۲۵ پیکارجوی مجروح «حکومت اسلامی» که با این کاروان حرکت می کنند معاوضه شود.

در ایران وبسایت سپاه پاسداران گفت پیکر این ایرانی به نام محسن حججی برای انجام مراسم تدفین به ایران منتقل خواهد شد ولی تاریخ قطعی آنرا اعلام نکرد.

از قرار معلوم طبق توافق حزب الله لبنان و ارتش سوریه با پیکارجویان «حکومت اسلامی» آنها سلاح‌های سنگین خود را در ناحیه مرزی لبنان به جا گذاشته و فقط سلاح‌های سبک حمل می کنند.

خبرگزاری رویترز می افزاید ارتش سوریه در گذشته نیز بارها از این نوع توافق‌ها برای اعمال فشار به شورشیان برای ترک مناطق تحت محاصره و انتقال نفرات و خانواده آنها به نقاط ديگر تحت کنترل گروههای شورشی استفاده کرده است. ولی این اولین باری است که چنین توافقی با پیکارجویان «حکومت اسلامی» صورت می گیرد.

روزنامه لبنانی اخبار نزدیک به گروه حزب الله لبنان، روز پنجشنبه گزارش داد که رهبران گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از تسلیم شدن این دسته از پیکارجویان ناراضی هستند و با ورود آنها به مناطق تحت کنترل گروه در شرق سوریه مخالفند.

XS
SM
MD
LG