لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

دبیرکل حزب‌الله لبنان: منطقه وارد تنش شدید شده است


حسن نصرالله مدعی شده است که «ایران بدون پیش‌شرط به یاری لبنانی‌ها آمد».
حسن نصرالله مدعی شده است که «ایران بدون پیش‌شرط به یاری لبنانی‌ها آمد».

رهبر گروه حزب‌الله لبنان می‌گوید که منطقه وارد «تنش شدید» شده است، ارتش اسرائیل «آماده‌باش» داده و نمی‌توان ارزیابی کرد که این وضعیت به کجا منتهی می‌شود.

حسن نصرالله روز یکشنبه ۱۴ دی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، افزود: «نگرانی و اضطراب عمیق در منطقه، از جمله کشورهای خلیج فارس و اسرائیل مشاهده می‌شود».

قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس و گروهی دیگر از نظامیان ایرانی و عراقی، ۱۳ دی‌ماه پارسال، در جریان حمله پهپادی ارتش ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

حسن نصرالله با بیان این‌که کشته شدن قاسم سلیمانی «یک ترور امنیتی بود و باید پاسخ امنیتی بگیرد»، تصریح کرد: «اگر ایران می‌خواست به آن پاسخ نظامی‌ بدهد، همان ساعت یا روز نخست، قادر به این کار بود».

قاسم سلیمانی در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت و بسیاری در غرب و منطقه خاورمیانه او را عامل کشته شدن شمار زیادی از نیروهای غربی و شهروندان عادی منطقه می‌دانند.

در همین حال، شبکه آی‌۲۴ اسرائیل گزارش داده است با فرا رسیدن نخستین سالگرد کشته شدن سلیمانی، ارتش اسرائیل با این ارزیابی که «خطرات از ناحیه حزب‌الله» برای بخش شمالی اسرائیل افزایش یافته، آمادگی نظامی خود را ارتقا داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، شنبه شب مدعی شد که اسرائیل برای کشاندن آمریکا به جنگ در آخرین روزهای کار دولت دونالد ترامپ «فتنه‌انگیزی می‌کند» و ایران «اطلاعات تازه‌ای» در مورد تحرکات عوامل وابسته به اسرائیل در خاک عراق دریافت کرده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر ارشد اسرائیلی، سخنان وزیر خارجه ایران را «مهمل» خوانده اما گفته است که اسرائیل برای مقابله با هر رویداد احتمالی آماده است.

حسن نصرالله در سخنانش گفت که ایران «ضعیف نیست، قوی است» و زمانی‌که تصمیم بگیرد در «زمان و مکان مناسب» به کشته شدن قاسم سلیمانی واکنش نشان دهد، از «نیروهای نیابتی و دوستان و عزیزان منطقه‌ای خود استفاده نخواهد کرد».

دبیرکل گروه حزب‌الله در سخنانش از بخشی از افکار عمومی و رسانه‌های لبنان به عنوان «احمق‌ها» یاد کرد.

به گفته آقای نصرالله، آن‌ها «از روی مقاصد خاص» سخنان امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، درباره کمک‌های جمهوری اسلامی به گروه‌های مسلح متحد حکومت ایران در لبنان و غزه را «تحریف» کرده‌‌اند.

امیرعلی حاجی‌زاده ۱۳ دی گفته بود که «غزه و لبنان در خط مقدم مقابله با رژیم صهیونیستی (اسرائیل) هستند و هر آن چه از توان موشکی در غزه و لبنان می‌بینید، با حمایت جمهوری اسلامی ایران است».

آن‌چه که ایران، حزب‌الله و متحدان تهران «محور مقاومت» در برابر اسرائیل می‌نامند، از نظر غرب و برخی از عوامل جوامع جهانی، گروه‌های تروریستی «مزدور» ایران هستند که حیات آن‌ها با رشته اقدامات تروریستی و مرگبار در منطقه و جهان گره خورده است.

بسیاری از کشورهای عربی نیز در دوره اخیر، حزب‌الله و سایر گروه‌های محور یادشده را «تروریستی» نامیده‌اند.

اما حسن نصرالله مدعی شد که «بر خلاف ایران که بدون پیش‌شرط به یاری لبنانی‌ها آمد»، کشورهای عرب و برخی کشورهای دیگر، تنها برای اغراض خاص، به لبنان کمک کرده‌اند.

دبیرکل گروه حزب‌الله افزود، از سال ۱۹۸۲ که «تمامی اراضی لبنان در معرض خطر اشغال اسرائیل بود» ایران لبنان را فراموش نکرد و زمانی که خود هنوز درگیر جنگ با عراق بود، به لبنان نیرو اعزام کرد.

مردم ایران در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ بارها تاکید کرده‌اند که ایران باید کمک مالی و تسلیحاتی و هزینه کردن از بیت‌المال ایران در لبنان و سایر نقاط را رها کند.

اما پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، سران گروه‌های متحد با ایران در منطقه در مورد هزینه‌های مالی که ایران بابت مداخلات منطقه‌ای خود صرف کرده است، جزییات بیش‌تری فاش کرده‌اند.

حسن نصرالله همچنین تصریح کرد که ایران «از سال ۱۹۸۸ مهم‌ترین حامی مقاومت در لبنان بوده است».

محمدرضا نقدی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، شامگاه شنبه در برنامه «نگاه یک» شبکه اول تلویزیون ایران گفت، هزینه اقدامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه در سال‌های اخیر ۱۷ میلیارد دلار بوده است.

قاسم سلیمانی از حامیان عمده تقویت نظامی سازمان حزب‌الله لبنان بود و در این راستا با حسن نصرالله و عماد مغنیه، فرمانده وقت نظامی گروه حزب‌الله، دیدارهای منظم داشت و از جمله در جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله در ۱۴ سال پیش، مهره‌ای همیشگی در اتاق عملیات سران گروه حزب‌الله بود.

قاسم سلیمانی آخرین بار پارسال، ساعاتی پیش از کشته شدن در فرودگاه بغداد، با حسن نصرالله در بیروت دیدار کرده و فرمان تامین نیازهای مالی گروه حزب‌الله دست‌کم برای «چهار ماه بعدی» را صادر کرده بود.

XS
SM
MD
LG