لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

تجمع سراسری معلمان و کارگران در ایران؛ ضرب‌وشتم معلمان در بوشهر


هم‌زمان با روز جهانی کارگر و روز معلم در ایران، معلمان و کارگران روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در شهرهای مختلف ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند و شعارهای دادخواهانه سر دادند.

بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی معلمان در شهرهای شیراز، اراک، کرمانشاه، نورآباد فارس، سقز و خمینی‌شهر و ده‌ها شهر کوچک و بزرگ دیگر تجمع کرد‌ه‌اند و در برخی شهرها از جمله مریوان، سنندج و لنگرود با استقرار نیروی انتظامی در سطح شهر از ساعات آغازین صبح، جو شدید امنیتی برقرار شده است.

در همین حال تجمعات در برخی شهرها با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده و از جمله نیروی انتظامی با یورش به تجمع معلمان در بوشهر، اقدام به ضرب و شتم تجمع‌کنندگان کرده و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران تاکنون از بازداشت دست کم شش آموزگار به نام‌های حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی در بوشهر خبر داده است.

بازداشت معلمان از بیم برگزاری تجمع گسترده در روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت که فراخوان آن از روزها پیش منتشر شده بود، از چند روز پیش در شهرهای مختلف ایران آغاز شده است.

اسکندر لطفی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، شعبان محمدی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان استان کردستان و مسعود نیکخواه فعال صنفی، نیمه‌شب یک‌شنبه بازداشت شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم روز شنبه از بازداشت دست‌کم ۵ تن از معلمان و فعالان صنفی معلمان توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود. رسول بداقی، علی‌اکبر باغانی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی و صلاح سرخی از جمله فرهنگیان بازداشت‌شده در روز شنبه بوده‌اند.

در همین حال شماری از کارگران نیز با وجود حضور گسترده نیروهای پلیس در مقابل خانه کارگر در تهران و سایر تشکل‌های رسمی کارگری در شهرهای مختلف تجمع کرده‌ و شعارهایی چون «کارگر کارگر اتحاد اتحاد… شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد» و «حقوق ما ریالیه … هزینه‌ها دلاریه» سر داده‌اند.

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه ای ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر از مطالبات کارگران حمایت و با آنان اعلام همبستگی کرده است.

در پی افزایش فشار بر فعالان کارگری در روزها و هفته‌های گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز از یورش مأموران وزارت اطلاعات به خانه دو نفر از اعضای این سندیکا خبر می‌دهد.

به گزارش سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران، حسن سعیدی و داود رضوی از اعضای این سندیکا روز شنبه پس از هجوم ماموران امنیتی به خانه‌هایشان به وزارت اطلاعات احضار شدند و پس از تفتیش خانه، وسایل شخصی آن‌ها ضبط شده است.

در همین حال سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است که در روزهای منتهی به روز جهانی کارگر، نهادهای امنیتی با بسیاری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد تماس تهدیدآمیز گرفته‌اند و پیامک‌های تهدیدآمیز به آن‌ها ارسال کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران همچنین خبر می‌دهد که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی معلمان و فعالین صنفی سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

بر اساس گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای کارگران شرکت واحد، توییتر، گزارش‌های رادیو فردا/ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG