لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفت و آب عربستان با پهپاد و موشک کروز؛ آمریکا، ایران را متهم کرد


وزارت انرژی عربستان گفته است حملات به پالایشگاه یاسرف، تولید محصولات نفتی این مجتمع را به‌طور موقت کاهش داده است
وزارت انرژی عربستان گفته است حملات به پالایشگاه یاسرف، تولید محصولات نفتی این مجتمع را به‌طور موقت کاهش داده است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید حملات ۴۸ ساعت گذشته حوثی‌ها به اهداف غیرنظامی در عربستان را به شدت محکوم کرد و گفت طبق گزارش‌ها، تاسیسات تصفیه آب و زیرساخت‌های نفت و گاز عربستان مورد هدف قرار گرفته است.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۲۹ اسفند در بیانیه‌ای گفت حوثی‌ها این حملات «تروریستی» را با توانمندی‌هایی که ایران از طریق ارائه قطعات موشکی و پهپادی، آموزش و تخصص به آن‌ها ارائه کرده است، انجام داده‌اند.

همزمان، ائتلاف عربی به رهبری عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که حملات روز یکشنبه با پهپادها و موشک‌های کروز ساخت ایران انجام شده است. این بیانیه می‌گوید سیستم ضدهوایی عربستان یک موشک بالستیک و ۹ پهپاد را نیز رهگیری و منهدم کرده است.

رسانه‌های عربستان نیز تصاویری از آسیب وارده در نتیجه حملات شامگاه شنبه به تاسیسات، خودروها و ساختمان‌های مورد هدف قرار گرفته، منتشر کردند.

آقای سالیوان گفت اقدامات ایران با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت صدور تسلیحات به یمن انجام می‌شود: «عربستان سعودی و دولت یمن سال گذشته درخواست‌های متعدد سازمان ملل برای آتش‌بس و کاهش تنش را قبول کردند، اما حوثی‌ها با رد این درخواست‌ها حملات جدید و اقدامات تروریستی را تشدید کردند».

او تصریح کرد زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است اما این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که حوثی‌ها برای همکاری با سازمان ملل متحد و فرستاده آن همکاری کنند.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین از حمایت آمریکا از عربستان در برابر حملات حوثی‌ها خبر داد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان از بلند شدن دود از تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در جده دارد. برخی دیگر از تاسیسات نفت و گاز عربستان نیز مورد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است حوثی‌های مورد حمایت ایران با حملات موشکی و پهپادی، زیرساخت‌های انرژی و تصفیه آب عربستان را هدف قرار دادند و باعث افت موقت تولید یک پالایشگاه شدند.

وزارت انرژی عربستان نیز با تایید این مطلب گفته است که حملات دو روز گذشته تلفات جانی نداشت، اما پهپادها یک پایانه توزیع محصولات نفتی در جنوب منطقه جیزان همراه با یک مجتمع گازی و پالایشگاهی در بندر ینبوع، واقع در ساحل دریای سرخ، را هدف قرار دادند.

وزارت انرژی عربستان گفته است حملات به پالایشگاه یاسرف، تولید محصولات نفتی این مجتمع را به‌طور موقت کاهش داده است، اما این کمبود با ذخایر موجود محصولات نفتی که عربستان دارد، قابل جبران است.

پالایشگاه یاد شده، شرکت مشترک میان شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، و شرکت نفتی ساینوپک چین است.

با استفاده از گزارش‌های کاخ سفید، رویترز، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG