لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

هشدارهای تند آمریکا و ایران به یکدیگر در مورد «توطئه قتل جان بولتون»


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

پس از آن که وزارت دادگستری آمریکا یک «عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» را به توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی دوره دونالد ترامپ متهم کرد، آمریکا و ایران در این باره هشدارهایی تند به هم دادند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به این خبر، به جمهوری اسلامی هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه مقامات کنونی و سابق آمریکا برای ایران پیامدهای شدیدی به همراه خواهد داشت.

پس از آن، بامداد پنج‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در پیامی نوشت: «پیام ما به ایران روشن است: ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد - و این قطعاً شامل مقامات دولتی سابق نیز می‌شود. هر حمله‌ای با عواقب شدید روبرو خواهد شد.»

در واکنش به این سخنان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بامداد پنج‌شنبه ۲۰ مرداد گفت که «جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.»

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، «شهرام پورصفی» متولد تهران که به نام «مهدی رضایی» نیز شناخته می‌شود، به نیابت از سپاه پاسداران در اجیر کردن اشخاص در ایالات متحده به منظور به قتل رساندن جان بولتون دست داشته است.

انگیزه احتمالی «شهرام پورصفی» از این اقدام، گرفتن «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، عنوان شده است. قاسم سلیمانی دی ماه سال ۱۳۹۹ در فرودگاه بغداد به فرمان دونالد ترامپ کشته شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش تازه خود به بیانیه دادگستری آمریکا این اتهامات را «بی اساس» دانسته است.

ناصر کنعانی گفته است که «بافتن این افسانه‌های نخ‌نما و بی‌اساس» در چنین مواردی «در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی آمریکا است.»

هشدار کاخ سفید

در همین زمینه٬ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به ایران هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه مقامات کنونی و سابق آمریکا برای این کشور پیامدهای شدیدی به همراه خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به بیانیه دادگستری آمریکا تصریح کرده است: «ما این موضوع را پیشتر نیز گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت: دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه آمریکایی‌ها در مقابل تهدیدات خشونت‌آمیز و تروریسم کوتاهی نخواهد کرد.»

جیک سالیوان اضافه کرده است: «اگر ایران به هر یک از شهروندان ما، چه کسانی که هم اکنون به خدمت به ایالات متحده ادامه می‌دهند یا کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند، حمله کند، با پیامدهای شدیدی روبرو خواهد شد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده همه منابع خودرا برای محافظت از شهروندان این کشور به کار خواهد گرفت.

وزارت دادگستری آمریکا شهرام پورصفی را متهم کرده است که قصد داشته است «۳۰۰ هزار دلار به افرادی در آمریکا پرداخت کند تا آقای بولتون را در واشینگتن دی سی یا ایالت مریلند به قتل برسانند».

بر اساس بخشی از اسناد دادگاه، شهرام پورصفی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ (سی‌ام مهرماه ۱۴۰۰) از فرد الف که مقیم ایالات متحده است و با پورصفی آنلاین دیدار داشته، خواسته بود که از مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا عکاسی کند، با این ادعا که عکس‌ها برای کتابی است که پورصفی مشغول نوشتن آن است.

واکنش بولتون

در همین حال، جان بولتون در واکنش به بیانیه وزارت دادگستری آمریکا گفته است رویکرد دولت بایدن در قبال ایران٬ باعث تشویق جمهوری اسلامی برای اقدام علیه مقام‌های آمریکایی شده است.

جان بولتون به سی‌ان‌ان گفت: این یک اشتباه بزرگ برای دولت(جو بایدن) است که با التماس به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، در مقابل ( ایران) ضعف نشان می دهد.»

مشاور امنیت ملی دوره دونالد ترامپ تصریح کرد: چنین رویکردی « تهران را تشویق می‌کند تا دست به این نوع فعالیت‌های تروریستی بزند.»

جان بولتون مواضع تندی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و حتی از حمله نظامی برای ساقط کردن حکومت جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

در همین حال، یک مقام دولت آمریکا روز چهارشنبه به رویترز گفته است که ایالات متحده معتقد نیست اتهامات علیه یک عضو سپاه پاسداران جهت توطئه برای قتل جان بولتون بر دیپلماسی هسته‌ای در قبال ایران تأثیر بگذارد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: «از نظر ما نباید چنین باشد» چرا که وزارت دادگستری مستقل از دیپلماسی آمریکا در قبال ایران، اتهامات شهرام پورصفی را پیگیری می‌کند.

نشریه «واشینگتن اگزمینر» اسفند ماه سال گذشته به نقل از یک مقام وزارت دادگستری آمریکا خبر داده بود که «دست‌کم دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» قصد داشتند جان بولتون را به قتل برسانند.

این نشریه آمریکایی اضافه کرده بود که نهادهای امنیتی ایالات متحده در همان مراحل اولیه توطئه نیروی قدس سپاه پاسداران، از موضوع آگاه شدند و از اواخر سال گذشته تدابیر حفاظتی شدید و تمام‌وقت برای حفظ جان آقای بولتون اتخاذ کرده‌اند.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید٬ سی‌ان‌ان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG