لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

تظاهرات ده‌ها هزار ملی‌گرای لهستانی: «اروپا باید برای سفیدپوستان باشد»


ده‌ها هزار نفر از ملی‌گرایان در لهستان روز یکشنبه با شعارهایی علیه مهاجران و مسلمانان، خواستار یکدستی نژادی در اروپا به نفع نژاد سفید شدند.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، معترضان که به مناسبت روز استقلال لهستان خیابان‌های ورشو پایتخت این کشور را به تصرف خود درآورده بودند شعارهایی نظیر «اروپای سفیدپوست، اروپا باید برای سفیدپوستان باشد» و «هولوکاست مسلمانان را خواستاریم» سر دادند.

برخی از راهپیمایان چهره‌های خود را پوشانده بودند و در حالی که پرچم سفید و قرمز رنگ لهستان را در دست داشتند شعار می‌دادند «مرگ بر دشمنان سرزمین مادری ما» و «لهستان کاتولیک، نه سکولار».

پلیس لهستان برآورد کرده که شمار ملی‌گرایان حاضر در این راهپیمایی حدود ۶۰ هزار نفر بوده که شماری از آنها از سراسر اروپا گردآمده بودند.

سی‌ان‌ان می‌گوید که یکی از برگزارکنندگان اصلی این راهپیمایی سازمانی به «گروه ملی‌گرای افراطی» بوده که پیش از این نیز تجمعاتی را در اعتراض به مسلمانان مهاجر، حقوق همجنس‌گراها، اتحادیه اروپا و هر آن‌چه مخالف ارزش‌های لهستان کاتولیک نامیده می‌شود برگزار کرده بود.

این میان منتقدان، دولت لهستان را عامل تقویت جریان‌هایی مانند «گروه ملی‌گرای افراطی» می‌دانند و می‌گویند که دولت با دامن زدن به ملی‌گرایی و مرتبط ساختن مهاجران به جرم و ناهنجاری، جامعه را به سمت نژادپرستی و عدم رواداری سوق می‌دهد.

یک روز قبل از این تجمع دیگری در ورشو برگزار شد که اعتراضی بود به این موج ملی‌گرایی در لهستان. حاضران در آن تجمع معتقدند که ملی‌گرایان افراطی روز استقلال این کشور را به نفع خود مصادره می‌کنند. اما شمار حاضران در این تجمع به مراتب کمتر از راپیمایی روز یکشنبه بود.

لهستانی‌ها روز ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) را به عنوان روز استقلال این کشور جشن می‌گیرند. سال ۱۹۱۸ در چنین روزی لهستان دوباره متولد شد. قبل از آن پروسی‌ها و امپرتوری‌های هابسبورگ و روسیه آن را به مدت ۱۲۳ سال ضمیمه سرزمین خود کرده بودند.

XS
SM
MD
LG