لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

ناتو: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم، نیروهای خود در شرق اروپا را افزایش می‌دهیم


ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز پنج‌شنبه، پنجم اسفندماه، اعلام کرد که این سازمان قصد اعزام نیرو به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه را ندارد.

ناتو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اقدامات بازدارندگی و دفاعی جدیدی شامل استقرار بیش از یکصد هواپیمای جنگی در حالت آماده‌باش بالا و افزایش بیشتر حضور نیروهای خود در شرق اروپا را در دستور کار دارد.

نیروهای روسیه در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه از طریق زمین، هوا و دریا به اوکراین حمله کردند. مقام‌های غربی این حمله را «بدترین» حمله در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف می‌کنند.

با این حال دبیرکل ناتو تاکید کرده که «ما هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین نداریم. کاری که انجام می‌دهیم دفاعی است.»


آقای استولتنبرگ اضافه کرد: «صلح در قاره ما به هم ریخته است. روسیه از زور استفاده می‌کند تا تاریخ را بازنویسی کرده و راه آزادی و استقلال را بر اوکراین ببندد.»

وی حمله روسیه به اوکراین را «تهاجم عمدی، بی‌رحمانه، غیرموجه و با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت» نامید که «جان بی‌گناهان بی‌شماری را با حملات هوایی و موشکی به خطر می‌اندازد.»

قرار است نشست اضطراری مجازی بین ۳۰ کشور عضو ائتلاف ناتو در روز جمعه برگزار شود و رهبران سوئد، فنلاند و نهادهای اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

اوکراین عضو این ائتلاف نیست و ینس استولتنبرگ نیز تاکید کرده که هیچ‌ یک از نیروهای ناتو در این کشور مستقر نیستند.

با این حال اوکراین مدت‌ها است که درخواست عضویت در این ائتلاف را داده است؛ درخواستی که خشم روسیه را برانگیخته و درخواست ولادیمیر پوتین برای پس‌گرفتن این درخواست نیز از سوی مقام‌های اوکراینی رد شده است.

ایوان کورکوک، وزیر امور خارجه اسلواکی هم اعلام کرد که ناتو در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد ساختارهای جنگی در اروپای شرقی از جمله اسلواکی است.

بر اساس این گزارش، این واحد از کشورهایی ساخته خواهد شد که از نظر جغرافیایی به کشورهای اروپای شرقی مثلا اسلواکی نزدیک هستند و شامل چند صد سرباز با تجهیزاتی هستند که کشورهای اروپای شرقی، آن‌ها را در اختیار ندارند.

اقدامات جدید برنامه‌ریزی شده توسط ناتو به این سازمان امکان می‌دهد تا نیروهای واکنش سریع خود را در همه کشورهای اروپای شرقی مستقر کند.

ناتو پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تصمیم گرفته «گام‌های بیشتری برای تقویت بازدارندگی و دفاع در سراسر ائتلاف بردارد»، اما این اقدامات «پیشگیرانه، متناسب و غیر تنش‌زا» خواهند بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG