لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

رهبران ناتو روسیه را «تهدید» توصیف کردند


رهبران کشورهای عضو ناتو در کنار دبیرکل این پیمان ینس استولتنبرگ، در لندن؛ ۱۳ آذر
رهبران کشورهای عضو ناتو در کنار دبیرکل این پیمان ینس استولتنبرگ، در لندن؛ ۱۳ آذر

رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، اقدامات روسیه را «تهدیدی» علیه امنیت خود توصیف کرده و بر لزوم آمادگی در قبال «فرصت‌ها و چالش‌های ناشی از افزایش نفوذ و سیاست‌های بین‌المللی چین» تاکید کردند.

سران ناتو گفته‌اند همچنان به اصل «همه برای یکی» پایبند هستند و حمله به هر یک از اعضا به‌عنوان حمله به تمامی اعضا تلقی می‌شود.

در بیانیه منتشرشده در ۱۳ آذر ماه گفته شده «اقدامات تهاجمی روسیه، تهدیدی علیه امنیت ارو-آتلانتیک است»؛ در اشاره به کشورهای اروپایی و کشورهای واقع در اقیانوس اطلس که اعضای اصلی ناتو را تشکیل می‌دهند.

سران پیمان آتلانتیک شمالی در عین حال تاکید کرده‌اند باید برای مواجهه با «فرصت‌ها و چالش‌های» ناشی از افزایش قدرت و نفوذ بین‌المللی چین آماده بود و به آن‌ها توجه کرد.

نشست تازه سران ناتو در لندن، پیش از برگزاری تحت تاثیر اظهاراتی، از جمله سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد «مرگ مغزی» این پیمان قرار گرفته بود.

روند برگزاری نیز البته بی‌جنجال نبود، به‌ویژه پس از انتشار ویدئویی از سخنان نخست‌وزیر کانادا، و در نهایت کنفرانس خبری رهبران که بدون حضور دونالت ترامپ انجام شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، در میانه آبان‌ماه با انتقاد از نبود هماهنگی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، و همچنین «پیش‌بینی ناپذیری» رفتارهای آمریکا، گفته بود «آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است».

این سخنان واکنش‌های گسترده‌ای را سبب شد و رسانه‌های اروپایی گفتند دیگر اعضا اعتقادی به مرگ مغزی این سازمان ندارند و از مواضع پاریس حمایت نکرده‌اند.

رهبران ناتو البته در بیانیه روز چهارشنبه خود تاکید کرده‌اند که لازم است این پیمان تقویت شود و آن‌ها با «نگرش و بازآموزی در مسیر پیشرفت» هم‌رای هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واپسین ساعات کنفرانس خبری خود را لغو کرد.

انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در حال گفت‌وگو با شماری از رهبران ناتو، از جمله رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر بریتانیا، و شوخی با کنفرانس‌های خبری طولانی آقای ترامپ است نیز خبر ساز شده‌است.

آقای ترامپ آقای ترودو را به «دورویی» متهم کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نیز گفته «وقتی دیدارهای امروز تمام شود، من راهی واشینگتن می‌شود».

او افزوده که کنفرانس خبری برگزار نمی‌شود «چون در دو روز گذشته از آن‌ها زیاد داشتیم».

جاستین ترودو بعدا در جریان کنفرانس خبری خود وقایع را کم‌اهمیت توصیف کرده و گفته دیدارهای خیلی خوبی با رئیس‌جمهوری آمریکا انجام داده‌است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، بی‌بی‌سی، اسوشیتدپرس و توئیتر/ت/خ
XS
SM
MD
LG