لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

استولتنبرگ: اگر ثبات صربستان و کوزو در خطر قرار گیرد، ناتو آماده است مداخله کند


ینس استولتنبرگ (راست) دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، و الکساندر ووسیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، در کنفرانس خبری مشترک در بروکسل
ینس استولتنبرگ (راست) دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، و الکساندر ووسیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، در کنفرانس خبری مشترک در بروکسل

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید در صورتی که ثبات بین صربستان و کوزوو در معرض خطر قرار گیرد، صلحبانان ناتو در کوزوو آماده‌اند که مداخله کنند.

ینس استولتنبرگ این اظهارات را پس از مذاکره با الکساندر ووسیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، در مورد تنش‌های اخیر بین این دو کشور غرب بالکان بیان کرد.

او در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری صربستان در بروکسل گفت: «در حالی که وضعیت سرزمینی بهبود یافته است، همه طرف‌ها- بویژه مقامات بلگراد و پریشتینا- مسئول هستند که از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند».

دبیرکل ناتو تصریح کرد: «من از همه طرف‌ها می‌خواهم که خویشتنداری نشان داده و از دست‌یازی به خشونت پرهیز کنند. ناتو از نزدیک اوضاع را زیرنظر دارد. ماموریت صلحبانی ما در راستای خواست سازمان ملل ادامه پیدا می‌کند. اگر ثبات به خطر بیفتد، صلحبانان آماده مداخله هستند».

رئیس‌جمهوری صربستان نیز گفت انتظار دارد که روز پنجشنبه مذاکرات دشواری را با نخست‌وزیر کوزوو پیش رو داشته باشد زیرا این دو کشور غرب بالکان تقریبا در مورد همه چیز مخالف هستند ولی افزود که صلح و ثبات به شدت حائز اهمیت هستند.

آقای ووسیچ گفت: «ما قرار است فردا مذاکرات دشواری داشته باشیم. ما تقریبا در مورد هیچ چیزی توافق نداریم».

او افزود: «ما تاریخ خود را داریم که مسالمت‌آمیز و ساده نبوده است. اما خواهان تقویت همکاری بیشتر با ناتو و اجتناب از بروز هرگونه تنش و درگیری احتمالی هستیم».

تنش بین کوزوو و صربستان پس از آن بالا گرفت که کوزوو اخیرا اعلام کرد صرب‌هایی که در شمال این کشور زندگی می‌کنند و از خودروهای با پلاک صربستان استفاده می‌کنند باید از پلاک‌های صادره از سوی کوزوو استفاده کنند.

این تصمیم منجر به اعتراض گسترده اقلیت صرب ساکن کوزوو شد و آن‌ها گذرگاه‌های مرزی را در واکنش به این اقدام مسدود کردند.

از سوی دیگر، وزیر کشور کوزوو روز هفتم اوت اعلام کرد که «گروه‌های غیرقانونی صرب» با حمله روز ششم اوت به یک پاسگاه پلیس مرزی قصد دارند که در کار مقامات کوزوویی «اخلال ایجاد کنند».

او همچنین با اعلام خبر دستگیری یک روزنامه‌نگار روس که از مرز صربستان قصد ورود به خاک کوزوو را داشت، گفت این نشانه‌ای است مبنی بر این‌که روسیه از تلاش‌های صربستان برای بی‌ثباتی در کوزوو حمایت می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی/ک.ر
XS
SM
MD
LG