لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

هشدار دبیرکل ناتو در مورد بهای «گزاف» خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان


یِنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
یِنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه‌شنبه در مورد بهای «گزاف» خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ هشدار داد که خروج عجولانه و فوری نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان «می‌تواند این کشور را بار دیگر به پایگاه تروریست‌های بین‌المللی تبدیل کند».

موضع‌گیری آقای استولتنبرگ در این باره واکنشی است به گزارش‌ها از قصد رئیس جمهور آمریکا به بیرون کشیدن بخش بزرگی از نیروهای این کشور از خاک افغانستان.

مقامات ایالات متحده روز دوشنبه خبر دادند که دولت دونالد ترامپ در نظر دارد تا روز ۲۶ دی‌ماه سال جاری حدود نیمی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و شمار آنها را به ۲۵۰۰ نفر برساند.

بر اساس همین گزارش، پنتاگون همچنین می‌خواهد شمار نیروهای آمریکایی در عراق را ۵۰۰ نفر کاهش دهد و به ۲۵۰۰ نفر برساند.

آمریکا در حال حاضر حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار نیرو در افغانستان و سه هزار نیرو نیز در عراق دارد.

ینس استولتنبرگ با تاکید بر بهای «گزاف» این اقدام گفت: «این خطر هست که افغانستان بار دیگر به پایگاه تروریست‌های بین‌المللی برای برنامه‌ریزی و حمله به خاک ما تبدیل شود. و داعش می‌تواند آن خلافت ترور و وحشت را که در سوریه و عراق از دست داد در افغانستان بازسازی کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او بار دیگر تاکید کرده است:‌ «زمانش که برسد، همه با هم و به شکلی منظم و هماهنگ [افغانستان را] ترک خواهیم کرد.»

دبیرکل سازمان ناتو نخستین کسی نیست که از تصمیم احتمالی دونالد ترامپ در این زمینه انتقاد کرده است. این تصمیم حتی در خود آمریکا و در کنگره آمریکا هم طرفداران زیادی ندارد.

گزارش‌ها از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق روز دوشنبه انتقاد شدید میچ مک‌کانل، رئیس سنای آمریکا، را به دنبال داشت که از هم‌پیمانان آقای ترامپ محسوب می‌شود.

او نیز اعتقاد دارد چنین تصمیمی «یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ» برای افراط‌گرایان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG