لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

ناتو برای بررسی بحران ایران تشکیل جلسه می‌دهد


صدها پرسنل نظامی کشورهای عضو ناتو آموزش نیروهای عراقی را فعلاً متوقف کرده‌اند.
صدها پرسنل نظامی کشورهای عضو ناتو آموزش نیروهای عراقی را فعلاً متوقف کرده‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرد که سفیران کشورهای عضو ناتو قرار است روز دوشنبه، ۱۶ دی، برای بررسی بحران ایران، در بروکسل تشکیل جلسه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ناتو گفت که سازمان ناتو در این جلسه «به بررسی وضعیت منطقه خواهد پرداخت».

تشکیل جلسه اعضای ناتو در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران در روز جمعه و تهدید ایران برای انتقام‌جویی نظامی، همچنین هشدار آمریکا برای هدف قرار دادن ۵۲ نقطه در ایران در صورت به خطر افتادن جان آمریکایی‌ها برگزار می‌شود.

همچنین یکی از موارد کلیدی این اجلاس آینده حضور نیروهای خارجی، از جمله ناتو در عراق است. پارلمان عراق یکشنبه رأی به خروج تمام نیروهای خارجی از کشور داد.

ناتو مدت‌هاست در عراق نیروهای محلی را برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) آموزش نظامی می‌دهد، اما در صورت خروج نیروهای ائتلاف از عراق، این فعالیت نیز متوقف خواهد شد. هم‌اکنون ۵۲۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.

یک سخنگوی ناتو نیز می‌گوید صدها پرسنل نظامی کشورهای عضو ناتو آموزش نیروهای عراقی را فعلاً متوقف کرده‌اند.

وی گفت، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در این رابطه تماس تلفنی داشته است.

در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، عراق را تهدید به «تحریم‌هایی بی‌سابقه» کرده که «تحریم‌های وضع شده علیه ایران در مقابل آن ناچیز باشد». ترامپ می‌گوید آمریکا در پایگاه‌های عراقی میلیاردها دلار هزینه کرده و عراق اگر خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است، باید هزینه این پایگاه‌ها را بدهد.

تاکنون دو متحد بزرگ آمریکا، فرانسه و بریتانیا بعد از کشته شدن سلیمانی به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده سپاه قدس» در منطقه تاخته‌اند و در عین حال از ایالات متحده و جمهوری اسلامی خواستار خویشتن‌داری شده‌اند.

قاسم سلیمانی بامداد ۱۳ دی همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در حمله پهپادی ارتش آمریکا کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

دونالد ترامپ روز ۱۳ دی در توئیتی نوشت که «قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در یک بازه طولانی کشت یا به شدت زخمی کرد و در حال توطئه‌چینی برای کشتن شمار بیشتری بود؛ ولی گیر افتاد».

وی در همان روز در یک سخنرانی کوتاه اعلام کرد که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.

واکنش آقای ترامپ به تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی است که از گرفتن «انتقام» خون قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سخن به میان آورده‌اند.

از جمله حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت که آمریکا باید ضربه معادل کشتن قاسم سلیمانی را دریافت کند و «بعد از آن نباید دنبال دور جدید باشد».

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG