لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

تغییرات اقلیمی عامل ۳۷ درصد از مرگ‌ و میر ناشی از گرما است


تصویری از دو مرد درمانده از گرما در کراچی پاکستان
تصویری از دو مرد درمانده از گرما در کراچی پاکستان

نتایج یک تحقیق تازه درباره پیامدهای گرم شدن زمین نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی، عامل اصلی حدود یک سوم از مرگ و میرهای ثبت شده ناشی از گرما است.

این پژوهش روز دوشنبه، ۱۰ خرداد، در مجله معتبر علمی «نیچر» منتشر شده است و پژوهشگران در جریان این تحقیق، حد فاصل سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸، آمار مرگ و میر ناشی از گرما را در ۷۳۲ شهر مختلف جهان بررسی کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۳۷ درصد از این موارد بر اثر پیامدهای گرمایش جو زمین روی داده است.

آنا ویچدو کابررا، مسئول این پژوهش و یکی از اساتید رشته ایپدمی‌شناسی در دانشگاه برن سوئیس، گفته است این موارد مرگ بر اثر گرما در حالی رخ داده‌اند که «قابل پیشگیری» بوده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند این موضوع فقط یکی از جنبه‌های مرگ و میر بر اثر تغييرات اقليمی است و پدیده‌های جوی شدید مثل سیلاب، طوفان و خشکسالی هر سال باعث مرگ تعداد بیشتری می‌شود.

علاوه بر این، افزایش موج هوای گرم در نقاط مختلف جهان قربانیان بیشتری خواهد گرفت که نمونه برجسته آن موج شدید گرما در تابستان سال ۲۰۰۳ بود که بر اثر آن فقط در اروپا مرگ‌ و میر عادی سالانه حدود ۷۰ هزار نفر افزایش یافت.

بر اساس تحقیق تازه که در مجله نیچر منتشر شده است، بالاترین درصد مرگ بر اثر گرمایش جو زمین در شهرهای آمریکای جنوبی مشاهده شده است و مناطق جنوبی اروپا و آسیا نيز دو کانون ديگر از این نوع مرگ‌های قابل پیشگیری محسوب می‌شوند.

بر اساس نتایج این تحقیق، شهر سائوپائولو در برزیل با حدود ۲۴۰ مرگ در سال در صدر این فهرست قرار دارد.

در بخش دیگری از این پژوهش به وضعیت ایالات متحده پرداخته شده و بر اساس آمار منتشر شده، در آمریکا دلیل ۳۵ درصد از موارد مرگ و میر بر اثر گرما، پیامدهای تغییرات جوی است.

پژوهشگران در جریان این تحقیقات، آمار تلفات بر اثر گرما را با یک مدل کامپیوتری که وضعیت این شهرها را بدون پیامدهای گرمایش زمین ترسیم می کند، مقایسه کرده‌اند.

این مقایسه نشان داده است که عامل اصلی بالا رفتن دما در محیط این شهرها، فعالیت‌های بشری در چند دهه اخیر است.

جاناتان پتز، رئیس موسسه بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین در آمریکا، نیز گفته است شواهد این تحقیق، به سوال‌های مطرح درباره تاثیر تغییرات جوی بر سلامت انسان‌ها، با استفاده از « پیشرفته‌ترین روش‌های علمی» پاسخ داده است.

از زمان امضای توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی، کره زمین شاهد گرم‌ترین سال‌های ثبت شده است.

آب و هوای کره زمین اکنون نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن به طور میانگین ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده و این واقعیت بلایای زیست‌محیطی بسیاری را همراه خود آورده است.

توافق‌نامه‌های اقلیمی بین‌المللی هدف خود را مهار این گرمایش در حد ۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر از دوره پیشاصنعتی قرار داده‌اند و در پیمان اقلیمی پاریس هدف بلندپروازانه‌تر ۱.۵ درجه هم اضافه شده است.

بر اساس آخرین گزارش سالانه موسسات پژوهشی، در زمینه جلوگیری از تغییرات اقلیمی، از میان ۵۷ کشور در سراسر جهان، ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران بدترین عملکرد را دارند.

این گزارش که از سال ۲۰۰۵ و به‌طور سالانه توسط سه مؤسسه پژوهشی در زمینه محیط زیست و تغییرات جوی زمین تهیه می‌شود شاخص میزان تولید گازهای آلاینده در ۵۷ کشور جهان را بررسی می‌کند، سال گذشته عملکرد دولت آمریکا را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود.

ایران نیز که هفتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است در این گزارش در قعر جدول عملکرد مبارزه با گرمایش زمین جای دارد.

XS
SM
MD
LG